Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten

Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten
De marktomstandigheden laten CSM geen andere keuze toe dan de verkoop van één van de hoofdactiviteiten. De onderneming kiest voor de groeimarkt van melkzuur en doet de bakkerij-activiteiten van de hand.

Onhoudbare marktsituatie

"We willen niet op twee paarden wedden", zei topman Gerard Hoetmer maandag in een toelichting op het besluit te verkopen. "De stijgende grondstofprijzen zorgen voor veel tegenwind in de bakkerij-industrie. We hebben geprobeerd hiermee door te gaan door de prijzen te verhogen en kosten te verlagen, maar de resultaten bleven kwetsbaarder dan voorheen en voldeden niet aan de verwachtingen."

 

Daarom kondigde hij meteen de verkoop van de divisie aan, tot grote vreugde van de beurs in Amsterdam. De sombere stemming door de verkiezingen in Frankrijk en Griekenland werd zo doorbroken en het aandeel CSM steeg met 28 procent. De overnamesom, die volgens sommige marktkenners kan oplopen tot 900 miljoen euro, wordt deels geïnvesteerd in de overgebleven activiteiten.

 

Geloof in overgebleven divisies

De markt gelooft immers in de groeikansen voor de overgebleven divisies Purac (melkzuur) en Caravan Ingredients (speciale ingrediënten, onder meer om de houdbaarheid van deegwaren te verlengen). Hoetmer verwacht dat de markt voor bakkersingrediënten flink gaat consolideren. Opvallend is dat de overgebleven activiteiten samen goed zijn voor een omzet van 700 miljoen euro, terwijl de bakkersdivisie goed was voor 2,5 miljard euro.

 

Volgens Hoetmer is het toch de juiste keuze. "Purac is een geweldige business met goede vooruitzichten. Het is de marktleider en de vraag naar ingredienten op biologische basis, als alternatief voor oliegebaseerde producten groeit."

 

CSM hoopt de verkoop in het eerste kwartaal van 2013 af te ronden en hoopt de activiteiten als één pakket te verkopen. Bij de bakkerij-divisie werken enkele duizenden werknemers, waarvan zo'n 250 in Aartselaar en Merksem in Antwerpen (België).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top