Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten

Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten
De marktomstandigheden laten CSM geen andere keuze toe dan de verkoop van één van de hoofdactiviteiten. De onderneming kiest voor de groeimarkt van melkzuur en doet de bakkerij-activiteiten van de hand.

Onhoudbare marktsituatie

"We willen niet op twee paarden wedden", zei topman Gerard Hoetmer maandag in een toelichting op het besluit te verkopen. "De stijgende grondstofprijzen zorgen voor veel tegenwind in de bakkerij-industrie. We hebben geprobeerd hiermee door te gaan door de prijzen te verhogen en kosten te verlagen, maar de resultaten bleven kwetsbaarder dan voorheen en voldeden niet aan de verwachtingen."

 

Daarom kondigde hij meteen de verkoop van de divisie aan, tot grote vreugde van de beurs in Amsterdam. De sombere stemming door de verkiezingen in Frankrijk en Griekenland werd zo doorbroken en het aandeel CSM steeg met 28 procent. De overnamesom, die volgens sommige marktkenners kan oplopen tot 900 miljoen euro, wordt deels geïnvesteerd in de overgebleven activiteiten.

 

Geloof in overgebleven divisies

De markt gelooft immers in de groeikansen voor de overgebleven divisies Purac (melkzuur) en Caravan Ingredients (speciale ingrediënten, onder meer om de houdbaarheid van deegwaren te verlengen). Hoetmer verwacht dat de markt voor bakkersingrediënten flink gaat consolideren. Opvallend is dat de overgebleven activiteiten samen goed zijn voor een omzet van 700 miljoen euro, terwijl de bakkersdivisie goed was voor 2,5 miljard euro.

 

Volgens Hoetmer is het toch de juiste keuze. "Purac is een geweldige business met goede vooruitzichten. Het is de marktleider en de vraag naar ingredienten op biologische basis, als alternatief voor oliegebaseerde producten groeit."

 

CSM hoopt de verkoop in het eerste kwartaal van 2013 af te ronden en hoopt de activiteiten als één pakket te verkopen. Bij de bakkerij-divisie werken enkele duizenden werknemers, waarvan zo'n 250 in Aartselaar en Merksem in Antwerpen (België).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top