Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten | RetailDetail

Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten

Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten
De marktomstandigheden laten CSM geen andere keuze toe dan de verkoop van één van de hoofdactiviteiten. De onderneming kiest voor de groeimarkt van melkzuur en doet de bakkerij-activiteiten van de hand.

Onhoudbare marktsituatie

"We willen niet op twee paarden wedden", zei topman Gerard Hoetmer maandag in een toelichting op het besluit te verkopen. "De stijgende grondstofprijzen zorgen voor veel tegenwind in de bakkerij-industrie. We hebben geprobeerd hiermee door te gaan door de prijzen te verhogen en kosten te verlagen, maar de resultaten bleven kwetsbaarder dan voorheen en voldeden niet aan de verwachtingen."

 

Daarom kondigde hij meteen de verkoop van de divisie aan, tot grote vreugde van de beurs in Amsterdam. De sombere stemming door de verkiezingen in Frankrijk en Griekenland werd zo doorbroken en het aandeel CSM steeg met 28 procent. De overnamesom, die volgens sommige marktkenners kan oplopen tot 900 miljoen euro, wordt deels geïnvesteerd in de overgebleven activiteiten.

 

Geloof in overgebleven divisies

De markt gelooft immers in de groeikansen voor de overgebleven divisies Purac (melkzuur) en Caravan Ingredients (speciale ingrediënten, onder meer om de houdbaarheid van deegwaren te verlengen). Hoetmer verwacht dat de markt voor bakkersingrediënten flink gaat consolideren. Opvallend is dat de overgebleven activiteiten samen goed zijn voor een omzet van 700 miljoen euro, terwijl de bakkersdivisie goed was voor 2,5 miljard euro.

 

Volgens Hoetmer is het toch de juiste keuze. "Purac is een geweldige business met goede vooruitzichten. Het is de marktleider en de vraag naar ingredienten op biologische basis, als alternatief voor oliegebaseerde producten groeit."

 

CSM hoopt de verkoop in het eerste kwartaal van 2013 af te ronden en hoopt de activiteiten als één pakket te verkopen. Bij de bakkerij-divisie werken enkele duizenden werknemers, waarvan zo'n 250 in Aartselaar en Merksem in Antwerpen (België).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.