Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten

Markt dwingt CSM tot verkoop bakkerij-activiteiten
De marktomstandigheden laten CSM geen andere keuze toe dan de verkoop van één van de hoofdactiviteiten. De onderneming kiest voor de groeimarkt van melkzuur en doet de bakkerij-activiteiten van de hand.

Onhoudbare marktsituatie

"We willen niet op twee paarden wedden", zei topman Gerard Hoetmer maandag in een toelichting op het besluit te verkopen. "De stijgende grondstofprijzen zorgen voor veel tegenwind in de bakkerij-industrie. We hebben geprobeerd hiermee door te gaan door de prijzen te verhogen en kosten te verlagen, maar de resultaten bleven kwetsbaarder dan voorheen en voldeden niet aan de verwachtingen."

 

Daarom kondigde hij meteen de verkoop van de divisie aan, tot grote vreugde van de beurs in Amsterdam. De sombere stemming door de verkiezingen in Frankrijk en Griekenland werd zo doorbroken en het aandeel CSM steeg met 28 procent. De overnamesom, die volgens sommige marktkenners kan oplopen tot 900 miljoen euro, wordt deels geïnvesteerd in de overgebleven activiteiten.

 

Geloof in overgebleven divisies

De markt gelooft immers in de groeikansen voor de overgebleven divisies Purac (melkzuur) en Caravan Ingredients (speciale ingrediënten, onder meer om de houdbaarheid van deegwaren te verlengen). Hoetmer verwacht dat de markt voor bakkersingrediënten flink gaat consolideren. Opvallend is dat de overgebleven activiteiten samen goed zijn voor een omzet van 700 miljoen euro, terwijl de bakkersdivisie goed was voor 2,5 miljard euro.

 

Volgens Hoetmer is het toch de juiste keuze. "Purac is een geweldige business met goede vooruitzichten. Het is de marktleider en de vraag naar ingredienten op biologische basis, als alternatief voor oliegebaseerde producten groeit."

 

CSM hoopt de verkoop in het eerste kwartaal van 2013 af te ronden en hoopt de activiteiten als één pakket te verkopen. Bij de bakkerij-divisie werken enkele duizenden werknemers, waarvan zo'n 250 in Aartselaar en Merksem in Antwerpen (België).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top