Markt Nederlandse voedselthuislevering 1 miljard euro waard | RetailDetail

Markt Nederlandse voedselthuislevering 1 miljard euro waard

Markt Nederlandse voedselthuislevering 1 miljard euro waard

Wanneer alle vormen van thuislevering van voeding worden samengeteld, is die markt ondertussen bijna één miljard euro waard in Nederland. Enkele jaren geleden zat de omzet van die sector nog maar aan de helft.

Nieuwe markten

Die sterke groei is er gekomen omdat er een flink aantal nieuwe markten zijn aangeboord: traditioneel wordt vooral pizza en shoarma aan huis geleverd, maar nu volgen ook cafetaria's, bestaan er abonnementsdiensten zoals HelloFresh en leveren supermarkten en andere foodretailers ook steeds meer aan huis. "Wat mij verbaast is dat er nog geen landelijk opererende deliveryketen is in het Chinees-Indische segment", zegt Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut aan Distrifood.

 

De grootste spelers zijn rijdende winkels en levensmiddelenbezorging, die goed zijn voor 275 miljoen euro omzet. Platforms als Thuisbezorgd.nl en Justeat.nl halen ondertussen al een omzet van 168 miljoen euro, terwijl er 139 miljoen euro omgaat in de bezorging van seniorenmaaltijden.

 

Bezorgers van pizza's en spareribs halen een omzet van 107 miljoen euro. Wijnclubs en gespecialiseerde bezorgers moeten het doen met 72 miljoen euro, terwijl diensten als HelloFresh amper 9 miljoen euro binnen halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.