"Marktaandeel Lidl nadert 10%" | RetailDetail

"Marktaandeel Lidl nadert 10%"

"Marktaandeel Lidl nadert 10%"

Volgens onderzoeksbureau Nielsen zou het marktaandeel van discounters Aldi en Lidl in Nederland op 17,1% liggen, 1,5% hoger dan wat onderzoeksbureau IRI dacht. Lidl gaat flink vooruit en nadert de tien procent.

Stijging bij Lidl

Volgens Nielsen is het aandeel van beide ketens samen vorig jaar met 0,7 procent gestegen. Dat is volledig te danken aan Lidl, dat zijn marktaandeel zag stijgen met 0,7 procent naar 9,7 procent. Het aandeel van Aldi bleef stabiel op 7,4 procent.

 

Nielsen voegt er wel aan toe dat het dit jaar een verbetering heeft doorgevoerd in de weergave van de foodomzet, waardoor er afwijkingen kunnen zijn vergeleken met de resultaten van 2013. Nielsen wil de cijfers voor de rest niet toelichten.

 

Nielsen en IRI hebben ook andere resultaten rond de marktaandelen van Albert Heijn en Superunie. Voor Albert Heijn is het verschil 0,2 procentpunt (34,1 of 34,3%), voor Superunie zelfs drie keer zo veel (29,0 tegen 29,6 %).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.