"Marktaandeel Lidl nadert 10%" | RetailDetail

"Marktaandeel Lidl nadert 10%"

"Marktaandeel Lidl nadert 10%"

Volgens onderzoeksbureau Nielsen zou het marktaandeel van discounters Aldi en Lidl in Nederland op 17,1% liggen, 1,5% hoger dan wat onderzoeksbureau IRI dacht. Lidl gaat flink vooruit en nadert de tien procent.

Stijging bij Lidl

Volgens Nielsen is het aandeel van beide ketens samen vorig jaar met 0,7 procent gestegen. Dat is volledig te danken aan Lidl, dat zijn marktaandeel zag stijgen met 0,7 procent naar 9,7 procent. Het aandeel van Aldi bleef stabiel op 7,4 procent.

 

Nielsen voegt er wel aan toe dat het dit jaar een verbetering heeft doorgevoerd in de weergave van de foodomzet, waardoor er afwijkingen kunnen zijn vergeleken met de resultaten van 2013. Nielsen wil de cijfers voor de rest niet toelichten.

 

Nielsen en IRI hebben ook andere resultaten rond de marktaandelen van Albert Heijn en Superunie. Voor Albert Heijn is het verschil 0,2 procentpunt (34,1 of 34,3%), voor Superunie zelfs drie keer zo veel (29,0 tegen 29,6 %).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.