Marktaandeel van Lidl stijgt explosief | RetailDetail

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Lidl was de grote winnaar onder de Nederlandse supermarkten in 2012: van geen enkele keten steeg het marktaandeel gedurende het jaar harder dan van de Duitse discounter.

"Lidl maakt enorme sprongen"

Volgens marktonderzoeker Nielsen nam het marktaandeel van Lidl toe van 6,7 procent in 2011 naar 7,5 procent in 2012. In relatieve termen is dat een toename van 12 procentpunt. Daarmee heeft Lidl in Nederland aartsrivaal Aldi bijna ingehaald: die zag het marktaandeel, ondanks de economische crisis, dalen van 7,9 naar 7,6 procent.

 

Lidl dankt de groei van het marktaandeel aan de toestroom van nieuwe klanten en de opening van nieuwe winkels. Algemeen directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School denkt dat de groei ook nog lang niet ten einde is: “Lidl evolueert op het gebied van vers, luxeproducten en klantbeleving. Ze maken enorme sprongen."

 

Nielsen rekent ook de winkels van Dirk van den Broek en zusterketens tot de discounters. Deze bedrijven leverden 0,2 procentpunt marktaandeel in en kwamen uit op 5,6 procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.