Marktaandeel van Lidl stijgt explosief | RetailDetail

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Lidl was de grote winnaar onder de Nederlandse supermarkten in 2012: van geen enkele keten steeg het marktaandeel gedurende het jaar harder dan van de Duitse discounter.

"Lidl maakt enorme sprongen"

Volgens marktonderzoeker Nielsen nam het marktaandeel van Lidl toe van 6,7 procent in 2011 naar 7,5 procent in 2012. In relatieve termen is dat een toename van 12 procentpunt. Daarmee heeft Lidl in Nederland aartsrivaal Aldi bijna ingehaald: die zag het marktaandeel, ondanks de economische crisis, dalen van 7,9 naar 7,6 procent.

 

Lidl dankt de groei van het marktaandeel aan de toestroom van nieuwe klanten en de opening van nieuwe winkels. Algemeen directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School denkt dat de groei ook nog lang niet ten einde is: “Lidl evolueert op het gebied van vers, luxeproducten en klantbeleving. Ze maken enorme sprongen."

 

Nielsen rekent ook de winkels van Dirk van den Broek en zusterketens tot de discounters. Deze bedrijven leverden 0,2 procentpunt marktaandeel in en kwamen uit op 5,6 procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.