Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Lidl was de grote winnaar onder de Nederlandse supermarkten in 2012: van geen enkele keten steeg het marktaandeel gedurende het jaar harder dan van de Duitse discounter.

"Lidl maakt enorme sprongen"

Volgens marktonderzoeker Nielsen nam het marktaandeel van Lidl toe van 6,7 procent in 2011 naar 7,5 procent in 2012. In relatieve termen is dat een toename van 12 procentpunt. Daarmee heeft Lidl in Nederland aartsrivaal Aldi bijna ingehaald: die zag het marktaandeel, ondanks de economische crisis, dalen van 7,9 naar 7,6 procent.

 

Lidl dankt de groei van het marktaandeel aan de toestroom van nieuwe klanten en de opening van nieuwe winkels. Algemeen directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School denkt dat de groei ook nog lang niet ten einde is: “Lidl evolueert op het gebied van vers, luxeproducten en klantbeleving. Ze maken enorme sprongen."

 

Nielsen rekent ook de winkels van Dirk van den Broek en zusterketens tot de discounters. Deze bedrijven leverden 0,2 procentpunt marktaandeel in en kwamen uit op 5,6 procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top