Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Marktaandeel van Lidl stijgt explosief

Lidl was de grote winnaar onder de Nederlandse supermarkten in 2012: van geen enkele keten steeg het marktaandeel gedurende het jaar harder dan van de Duitse discounter.

"Lidl maakt enorme sprongen"

Volgens marktonderzoeker Nielsen nam het marktaandeel van Lidl toe van 6,7 procent in 2011 naar 7,5 procent in 2012. In relatieve termen is dat een toename van 12 procentpunt. Daarmee heeft Lidl in Nederland aartsrivaal Aldi bijna ingehaald: die zag het marktaandeel, ondanks de economische crisis, dalen van 7,9 naar 7,6 procent.

 

Lidl dankt de groei van het marktaandeel aan de toestroom van nieuwe klanten en de opening van nieuwe winkels. Algemeen directeur Marcel van Aalst van EFMI Business School denkt dat de groei ook nog lang niet ten einde is: “Lidl evolueert op het gebied van vers, luxeproducten en klantbeleving. Ze maken enorme sprongen."

 

Nielsen rekent ook de winkels van Dirk van den Broek en zusterketens tot de discounters. Deze bedrijven leverden 0,2 procentpunt marktaandeel in en kwamen uit op 5,6 procent marktaandeel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top