Marktaandelen Lidl en Jumbo stijgen sterk | RetailDetail

Marktaandelen Lidl en Jumbo stijgen sterk

Marktaandelen Lidl en Jumbo stijgen sterk

Discounter Lidl heeft in 2013 zijn marktaandeel flink zien stijgen. Die andere Duitse prijzenslager, Aldi, moest tezelfdertijd met lede ogen toezien hoe zijn marktaandeel daalde.

C1000 ook sterke daler

In 2012 had Lidl een marktaandeel van 7,5 procent, maar vorig jaar steeg dat naar liefst 9 procent - een relatieve stijging met liefst een vijfde. Het aantal vestigingen steeg mee, maar veel minder sterk: van 365 in 2012 naar 379 in 2013.

 

Enkel het marktaandeel van Jumbo steeg mee met dat van Lidl: die supermarktketen kon een groei van 9,6 naar 11,1 procent optekenen dankzij de ombouw van voormalige C1000-vestigingen. C1000 zag zijn aandeel dan weer dalen van 12 naar 9,4 procent: het totale aandeel van de Jumbo Groep zakt dus van 21,7 naar 20,6 procent.

 

Lidls Aartsrivaal Aldi zag zijn marktaandeel lichtjes dalen, van 7,6 naar 7,4 procent, ondanks een stijging van het aantal vestigingen van 499 naar 503. Ook Superunie zag zijn marktaandeel licht dalen, van 29 naar 28,8 procent, door dalingen bij Detailresult (-0,1%) en Spar (-0,1%). Coop groeide dan weer (+0,1%) dankzij elf nieuwe vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.