Marktaandelen Lidl en Jumbo stijgen sterk

Marktaandelen Lidl en Jumbo stijgen sterk

Discounter Lidl heeft in 2013 zijn marktaandeel flink zien stijgen. Die andere Duitse prijzenslager, Aldi, moest tezelfdertijd met lede ogen toezien hoe zijn marktaandeel daalde.

C1000 ook sterke daler

In 2012 had Lidl een marktaandeel van 7,5 procent, maar vorig jaar steeg dat naar liefst 9 procent - een relatieve stijging met liefst een vijfde. Het aantal vestigingen steeg mee, maar veel minder sterk: van 365 in 2012 naar 379 in 2013.

 

Enkel het marktaandeel van Jumbo steeg mee met dat van Lidl: die supermarktketen kon een groei van 9,6 naar 11,1 procent optekenen dankzij de ombouw van voormalige C1000-vestigingen. C1000 zag zijn aandeel dan weer dalen van 12 naar 9,4 procent: het totale aandeel van de Jumbo Groep zakt dus van 21,7 naar 20,6 procent.

 

Lidls Aartsrivaal Aldi zag zijn marktaandeel lichtjes dalen, van 7,6 naar 7,4 procent, ondanks een stijging van het aantal vestigingen van 499 naar 503. Ook Superunie zag zijn marktaandeel licht dalen, van 29 naar 28,8 procent, door dalingen bij Detailresult (-0,1%) en Spar (-0,1%). Coop groeide dan weer (+0,1%) dankzij elf nieuwe vestigingen.

Tags: