Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren | RetailDetail

Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren

Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren

De nieuwe Markthal Rotterdam wordt vandaag officieel geopend door Koningin Maxima. Aan de bouw werd begonnen in 2010 en in totaal kostte de Markthal 175 miljoen euro. Er is ruimte voor meer dan 100 handelaars.

Eerste overdekte versmarkt in Nederland

De Markthal Rotterdam is de eerste overdekte versmarkt in Nederland, naar het voorbeeld van steden zoals Barcelona, Stockholm en Valencia. Er is ruimte voor 94 marktkramen en 20 winkels. Daarnaast zijn er ook nog eens 228 appartementen verwerkt in het gebouw. Onder het gebouw zijn meer dan 1.200 parkeerplaatsen.


Volgens de Groningse hoogleraar retail, Laurens Sloot, past het concept volledig in de huidige trend om alles ambachtelijk te willen. "Productie op de winkelvloer, vakmensen op de vloer, voedsel dichter bij de mensen brengen, dat is in opkomst. Ik denk dat dit ook weer terug gaat komen bij veel servicesupermarkten waar zelfbediening het parool is geworden", zegt hij aan Nu.nl.


Trend in de maak

"In Nederland is dit uniek. Het is bovendien heel goed opgezet, doordat het deels ambachtelijk is, maar je er ook dankzij de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Albert Heijn gewoon je toiletpapier kunt kopen. Je kunt alles in een keer halen. Het zou best eens een trend kunnen worden, zo'n bundeling van speciaalzaken."


Volgens ontwikkelaar Provast kan het concept ook werken in andere steden. Zo wordt in Nijmegen al hardop gepraat over een eigen variant van de overdekte marktplaats.

 

Ook in België leeft de trend naar concepten die het marktgevoel en het ambachtelijke van voeding weer in de kijker zetten.  Zo kondigt Colruyt Group ook net vandaag aan dat het een nieuw concept test, genaamd Cru, waarbij een voormalige hoeve wordt omgebouwd tot een voedingswinkel met 'echt' marktgevoel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.