Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren | RetailDetail

Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren

Markthal Rotterdam opent vandaag de deuren

De nieuwe Markthal Rotterdam wordt vandaag officieel geopend door Koningin Maxima. Aan de bouw werd begonnen in 2010 en in totaal kostte de Markthal 175 miljoen euro. Er is ruimte voor meer dan 100 handelaars.

Eerste overdekte versmarkt in Nederland

De Markthal Rotterdam is de eerste overdekte versmarkt in Nederland, naar het voorbeeld van steden zoals Barcelona, Stockholm en Valencia. Er is ruimte voor 94 marktkramen en 20 winkels. Daarnaast zijn er ook nog eens 228 appartementen verwerkt in het gebouw. Onder het gebouw zijn meer dan 1.200 parkeerplaatsen.


Volgens de Groningse hoogleraar retail, Laurens Sloot, past het concept volledig in de huidige trend om alles ambachtelijk te willen. "Productie op de winkelvloer, vakmensen op de vloer, voedsel dichter bij de mensen brengen, dat is in opkomst. Ik denk dat dit ook weer terug gaat komen bij veel servicesupermarkten waar zelfbediening het parool is geworden", zegt hij aan Nu.nl.


Trend in de maak

"In Nederland is dit uniek. Het is bovendien heel goed opgezet, doordat het deels ambachtelijk is, maar je er ook dankzij de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Albert Heijn gewoon je toiletpapier kunt kopen. Je kunt alles in een keer halen. Het zou best eens een trend kunnen worden, zo'n bundeling van speciaalzaken."


Volgens ontwikkelaar Provast kan het concept ook werken in andere steden. Zo wordt in Nijmegen al hardop gepraat over een eigen variant van de overdekte marktplaats.

 

Ook in België leeft de trend naar concepten die het marktgevoel en het ambachtelijke van voeding weer in de kijker zetten.  Zo kondigt Colruyt Group ook net vandaag aan dat het een nieuw concept test, genaamd Cru, waarbij een voormalige hoeve wordt omgebouwd tot een voedingswinkel met 'echt' marktgevoel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.