Markthal Rotterdam wint NRW Jaarprijs 2015 | RetailDetail

Markthal Rotterdam wint NRW Jaarprijs 2015

Markthal Rotterdam wint NRW Jaarprijs 2015

De Markthal Rotterdam is opnieuw bekroond. Ditmaal won het concept de Jaarprijs 2015 van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW). De overdekte voedselhal aan de Binnenrotte in Rotterdam bestaat in oktober een jaar.

"Potentieel monument met gidsfunctie"

De vakjury van de NRW ziet in De Markthal een potentieel monument voor de retailvastgoedsector. Het project is volgens de jury met durf en lef ontwikkeld, en geeft antwoord op de veranderende vraag uit de markt. Jos Sentel, voorzitter van de jury: “De Markthal is een uniek project met een gidsfunctie voor toekomstige retailprojecten in Nederland en zelfs daarbuiten. Met slechts 10.000 vierkante meter toevoeging van retail en horeca aan het centrum van Rotterdam is deze ontwikkeling erin geslaagd ‘de koek’ groter te maken.”

 

Ook de ondernemers in de omgeving van De Markthal profiteren van het succes, meent de NRW, waardoor het hele gebied een nieuwe impuls heeft gekregen. "Er is een plek gemaakt die bewoners en consumenten in het hart sluiten. En dat is precies de opgave voor de komende jaren: op elke schaal, in elke stad", aldus de juryvoorzitter.

 

Winkelcentra onder de aandacht

Het project is ingezonden door Provast. De Markthal is eigendom van Klépierre (retail), Vesteda (woningen) en de gemeente Rotterdam (parkeergarage). Eerder dit jaar kreeg de Markthal al de MIPIM 2015 Award in de categorie 'beste winkelcentrum'. Voor deze award waren 150 inschrijvingen uit 37 landen.

 

De andere genomineerde projecten voor de NRW Jaarprijs 2015 waren: Oostpoort Amsterdam, CityPlaza Nieuwegein, Miro Center Enschede, Van Kralingen Rotterdam, Promenade Uden, Van Hogendorpkwartier Vlaardingen en Gouweplein Waddinxveen. De NRW Jaarprijs wordt sinds 1989 uitgereikt. De prijs brengt de commerciële aantrekkelijkheid of het vernieuwende karakter van winkelcentra onder de aandacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.