Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies | RetailDetail

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies

Marqt maakte in 2016 opnieuw verlies
Shutterstock

Biosupermarktketen Marqt heeft in 2016 nog geen winst gemaakt. De omzet ging er wel met 7 procent op vooruit en de oprichter Quirijn Bolle laat verstaan dat de keten dit jaar wel winst zal maken.

1,4 miljoen euro verlies

De omzet van Marqt kwam in 2016 uit op 62,7 miljoen euro. Ondanks die stijging van 7 procent, werd er nog steeds een verlies gemaakt van 1,4 miljoen euro. Dat is bovendien meer dan een jaar eerder, toen het verlies uitkwam op 1,1 miljoen euro. De EBITDA was met 1,4 miljoen euro wel positief en bovendien ook hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag dat bij de Kamer van Koophandel werd ingediend.

 

Oprichter Quirijn Bolle liet in mei al verstaan dat Marqt dit jaar nog nettowinst zal maken, maar niet ten koste van alles. "Als de winst groter is dan 3 procent, dan moet een groot deel daarvan terugvloeien naar de klanten en werknemers", klonk het toen.

 

In 2016 werd ook één van de drie bestaande bankconvenanten gebroken, omdat de vooraf afgesproken solvabiliteitsratio niet werd gehaald. Daardoor werden er drie achtergestelde leningen van samen 0,8 miljoen euro afgesloten. Begin 2017 kwam er wel extra geld binnen via investeringsfonds van Triodos Bank en Social Impect Ventures. Die investeerden 1,2 miljoen euro en namen de aandelen van Verlinvest over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.