Marqt wil goedkopere voeding aanbieden | RetailDetail

Marqt wil goedkopere voeding aanbieden

Marqt wil goedkopere voeding aanbieden

De Nederlandse supermarktketen voor ‘natuurlijke voedingsproducten’ Marqt stuurt haar formule bij. Er moeten meer goedkopere producten in het schap komen, die de klanten minder afschrikken.

Ontwikkeling loopt achter op ambitie

De keten, die in 2008 haar eerste winkel in Amsterdam opende, werpt zich op als duurzame onderneming. Ze slaat haar voedingsproducten bij voorrang in bij lokale boeren en betaalt hen er een eerlijke prijs voor. Voorts neemt ze producten op in haar aanbod die zo weinig mogelijk verwerkt zijn en geen additieven bevatten.

 

Ondanks de ambitie om een vijftal winkels per jaar te openen, staat de teller nog altijd maar op dertien verkooppunten. Bovendien is de formule nog altijd niet winstgevend, hoewel het break-even al in 2013 werd verwacht.

 

Medeoprichter en algemeen directeur Meike Beeren wil daarom een bijsturing. Eind dit jaar pakt ze uit met Marqt 2.0, waarin ook meer goedkopere producten in het schap moeten liggen. De hogere prijzen die doorgaans worden gehanteerd voor natuurlijke voeding lijken immers klanten af te schrikken. En ook al is winstmaximalisatie geen doel op zich, op termijn moet Marqt wel een duurzaam karakter krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.