Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel | RetailDetail

Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel

Mars stapt uit groep rond gezondheidslabel
Shutterstock

Voedingsbedrijf Mars heeft besloten om zich terug te trekken uit het ‘Evolved Nutrition Label’, het gezondheidslabel dat door de industrie zelf op poten werd gezet en waarvan Mars een van de stichtende leden was.

 

Mars wil Europese oplossing

Het gezondheidslabel geeft met kleuren aan of de hoeveelheid van een bepaald ingrediënt in voeding gezond of ongezond is. Het label heeft echter al met heel wat kritiek te kampen gehad, omdat de kleuren klanten mogelijk kunnen misleiden, aangezien er wordt gewerkt met porties. Zo krijgt Nutella onder het label geen rood kleurtje, terwijl het heel wat suiker en vet bevat.

 

Mars heeft nu besloten dat er te weinig consensus is rond het label en zal het daarom niet meer op de verpakkingen plaatsen. Het was nochtans een van de zes bedrijven die het label mee ontwikkeld hebben. De vijf andere bedrijven, Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever en Mondelez, blijven het label wel ondersteunen. Mars roept de Europese Commissie nu op om zelf met een nieuwe regelgeving te lanceren, die het speelveld voor iedereen gelijktrekt. “We hebben een Europese oplossing nodig, voor alle EU-consumenten, om zo de complexiteit en de kosten te verlagen”, aldus een woordvoerder van Mars aan FoodNavigator.

 

De andere grondleggers van het ENL zeggen de beslissing van Mars te respecteren, maar roepen andere bedrijven wel op om zich toch aan te sluiten bij hun zaak. Ze pleiten ook wel voor inmenging van de EU, om het proces eenvoudiger te laten verlopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.