McDonald’s 2.0 zet in op beleving | RetailDetail

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

McDonald’s 2.0 zet in op beleving

Voortaan worden de klanten aan tafel bediend in de Belgische restaurants van McDonald’s. Deze nieuwe aanpak, McDo 2.0 genoemd, moet tot grotere tevredenheid leiden bij zowel klanten als medewerkers. 

 

Investeren in menselijk contact

“De klant is niet enkel op zoek naar prijs en convenience, maar ook naar beleving”, zegt managing director Stephan De Brouwer van McDonald’s België. “In een gedigitaliseerde wereld stelt de consument meer dan ooit menselijk contact op prijs. Investeren in mensen is volgens mij de winnende kaart voor de toekomst.”


Daarom voert de restaurantketen een systeem met persoonlijke bediening in. Voor de klanten is het belangrijkste voordeel dat ze niet langer in de rij hoeven te wachten aan de kassa, maar rustig kunnen bestellen aan een bestelzuil en vervolgens een tafel zoeken. 

 

Mogelijkheid tot personaliseren

95% van de klanten verkiest deze optie, omdat ze dan op eigen tempo een keuze kunnen maken, zonder de ongeduldige blik van een medewerker voor zich, of zonder de priemende ogen van wachtende medeklanten in hun rug. 


Doordat bestellingen voortaan “à la minute’ worden bereid in de keuken, hebben klanten bovendien de mogelijkheid om hun burger te personaliseren: met of zonder kaas, salade, saus…


Aan snelheid boet McDonald’s niet in. In de vestiging van Sint-Pieters-Leeuw, waar het nieuwe concept aan de pers werd voorgesteld, staat de bestelling binnen de twee minuten op tafel. Het uiteindelijke streefcijfer is 90 seconden. 

 

Minder stress

Voor de medewerkers zou er niettemin minder stress zijn. Er zijn geen wachtrijen meer, ze hebben persoonlijk contact met de klanten en door de gewijzigde taakverdeling zijn ze polyvalenter. De nieuwe werkorganisatie gaat gepaard met bijkomende opleidingsuren en de aanwerving van extra medewerkers (één tot twee per restaurant). 


McDonald’s wil in een eerste fase leren uit de feedback van de klanten. Deze evaluatiefase duurt nog tot eind 2016. Tegen dan zullen een twintigtal restaurants het concept 2.0 hebben ingevoerd. Momenteel heeft McDonald’s 74 restaurants in ons land. Dit jaar zal de keten 4 nieuwe restaurants openen en vijf vestigingen vernieuwen, goed voor een investering van 14,4 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.