McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen | RetailDetail

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen

McDonald’s en Tesco gaan vissen op de Noordpool beschermen
http://www.shutterstock.com/nl/pic-232961638/

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

Gebied twee keer zo groot als Frankrijk

Het nieuwe akkoord werd bemiddeld door Greenpeace en houdt in dat de bedrijven hun visgebied niet zullen uitbreiden naar een deel van de Noordpool dat voorheen bedekt was met ijs. Volgens Greenpeace is het de eerste keer dat visbedrijven vrijwillig beperkingen opleggen in het noordpoolgebied. Zo zal McDonald’s niet langer vis serveren die wordt gevangen in de Barentszee of de Noorse Zee.

 

“We zien hier een heel belangrijk sentiment groeien, als globale merken in de vissersindustrie ook ‘nee’ beginnen zeggen tegen het verder afbreken van het noordpoolgebied en ‘ja’ tegen het beschermen van een gebied twee keer zo groot als Frankrijk”, zegt campagnevoerder van Greenpeace, Frida Bengtsson.

 

Het akkoord komt er nadat Greenpeace ontdekte dat steeds meer bedrijven gingen vissen in regio’s waar ze voorheen niet geraakten vanwege het ijs en die door wetenschappers als ‘ecologisch belangrijk’ worden beschouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.