McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald's krijgt een lastig parcours voor de wielen geschoven. In het tweede kwartaal van 2013 kwam de omzet nog twee procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2012, maar de komende maanden dreigt het heel wat moeilijker te worden om nog vooruitgang te boeken. In juni was er op vergelijkbare basis een daling met één procent, in juli is er een nulgroei.

Ook McDonald's voelt crisis

In Europa, de grootste exportmarkt voor het bedrijf, zorgen de onzekere economische vooruitzichten ervoor dat de consument de vinger op de knip houdt en niet zo makkelijk meer buitenhuis gaat eten. In de Verenigde Staten staan de voedingsgewoonten dan weer onder druk van de gezondheidsindustrie en is er een toenemende concurrentie van onder meer Wendy's en Burger King.

 

In het tweede kwartaal zag McDonald's zijn omzet wel nog met twee procent stijgen tot 7,1 miljard dollar of omgerekend 5,4 miljard euro. De nettowinst ging er zelfs vier procent op vooruit tot 1,4 miljard dollar of 1,1 miljard euro.

 

Lagere verkoop op vergelijkbare basis

Een deel van de stijging is wel afkomstig van nieuw geopende vestigingen. In de verkooppunten die minstens een jaar open zijn, lag de verkoop amper één procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Analisten hadden echter 1,5% verwacht.

 

De keten lanceerde hiertoe producten die iets minder vet bevatten, zoals Chicken McWraps en Egg White Delight-sandwiches. Voorts speelde het concern in op de groeiende vraag naar ontbijten.

 

In een aantal andere markten kende McDonald's wel een daling. In Europa kwamen de verkopen 0,1% lager uit door tegenvallende resultaten in Duitsland en Frankrijk. In de Aziatische zone bedroeg de terugloop zelfs 0,3% wegens zwakke prestaties in China, Japan en Australië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top