McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg | RetailDetail

McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald's krijgt een lastig parcours voor de wielen geschoven. In het tweede kwartaal van 2013 kwam de omzet nog twee procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2012, maar de komende maanden dreigt het heel wat moeilijker te worden om nog vooruitgang te boeken. In juni was er op vergelijkbare basis een daling met één procent, in juli is er een nulgroei.

Ook McDonald's voelt crisis

In Europa, de grootste exportmarkt voor het bedrijf, zorgen de onzekere economische vooruitzichten ervoor dat de consument de vinger op de knip houdt en niet zo makkelijk meer buitenhuis gaat eten. In de Verenigde Staten staan de voedingsgewoonten dan weer onder druk van de gezondheidsindustrie en is er een toenemende concurrentie van onder meer Wendy's en Burger King.

 

In het tweede kwartaal zag McDonald's zijn omzet wel nog met twee procent stijgen tot 7,1 miljard dollar of omgerekend 5,4 miljard euro. De nettowinst ging er zelfs vier procent op vooruit tot 1,4 miljard dollar of 1,1 miljard euro.

 

Lagere verkoop op vergelijkbare basis

Een deel van de stijging is wel afkomstig van nieuw geopende vestigingen. In de verkooppunten die minstens een jaar open zijn, lag de verkoop amper één procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Analisten hadden echter 1,5% verwacht.

 

De keten lanceerde hiertoe producten die iets minder vet bevatten, zoals Chicken McWraps en Egg White Delight-sandwiches. Voorts speelde het concern in op de groeiende vraag naar ontbijten.

 

In een aantal andere markten kende McDonald's wel een daling. In Europa kwamen de verkopen 0,1% lager uit door tegenvallende resultaten in Duitsland en Frankrijk. In de Aziatische zone bedroeg de terugloop zelfs 0,3% wegens zwakke prestaties in China, Japan en Australië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.