Meer dan 1 miljard euro investeringen in transformatie Europese voedingssector | RetailDetail

Meer dan 1 miljard euro investeringen in transformatie Europese voedingssector

Meer dan 1 miljard euro investeringen in transformatie Europese voedingssector

Meer dan vijftig partners gaan 1,2 miljard euro investeren in de transformatie van de Europese voedingssector. Daarbij willen ze voornamelijk de voedselverspilling verminderen en een gezonder voedingspatroon creëren.

Beter consumptiepatroon

De samenwerking krijgt de naam EIT Food en komt er op vraag van Europeean Institute of Innovation and Technology (EIT). Europa draagt zelf ook 400 miljoen euro. “De ambitie van deze grootschalige Knowledge and Innovation Community (KIC) is ervoor te zorgen dat tegen 2030 60% van de Europese consumenten een beter consumptiepatroon hebben”, licht Kurt Gebruers, coördinator van het Leuven Food Science and Nutrition Research Centre, toe. Dat wil zeggen dat de consument meer fruit, groenten, volkorenproducten en proteïnen eet, terwijl de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet wordt afgebouwd.

 

Er worden ook vier innovatieprogramma’s op poten gezet, die onder andere zullen handelen over gepersonaliseerde gezonde voeding en efficiënt grondstof- en energieverbruik. Tot slot komt er ook een internationaal Master-programma en een reeks workshops, zomerscholen en online programma’s voor zowel studenten als professionelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.