Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

Meer inbreuken op reglementering voedseletikettering

De voorbije vijf jaar heeft de Economische Inspectie 1.088 inbreuken vastgesteld op de reglementering rond voedseletikettering: dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Fevia spreekt van een aanpassingsperiode vanwege nieuwe regels.

Nieuwe Europese regels

Het aantal inbreuken is de voorbije jaren sterk opgelopen: vijf jaar geleden werden er slechts 91 processen-verbaal opgesteld, terwijl er dat vorig jaar al 241 waren. 125 van die gevallen leidden tot een minnelijke schikking of werden overgemaakt aan het parket voor verdere vervolging.

 

Sectororganisatie Fevia stelt dat het hoge aantal inbreuken aantoont dat er in België alvast goed gecontroleerd wordt, maar het wil de cijfers ook nuanceren. Volgens de federatie hebben nieuwe regels eind 2014 er voor gezorgd dat het aantal inbreuken is opgelopen en het spreekt dan ook van een aanpassingsperiode.

 

“Europa introduceerde de voorbije jaren nieuwe wetgeving over wat er op het etiket mag en moet staan, zodat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Dat is een goede zaak voor consumenten, die graag transparantie willen, maar ook voor Belgische producenten, die internationaal een sterke reputatie hebben op het vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid,” aldus directeur-generaal Chris Moris. “Een mogelijke verklaring voor het hogere aantal inbreuken ligt wellicht in de aanpassingsperiode aan de vernieuwde Europese wetgeving rond etikettering.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.