Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut | RetailDetail

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

Meer omzet maar minder winst voor Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut, ’s werelds nummer één, sluit de eerste helft van zijn boekjaar af met een gemengd rapport: de nettowinst nam een duik met 18,5%, ondanks een omzetgroei met 5,6%.

Meer volume en hogere prijzen

Over de verkoop kan Barry Callebaut niet ontevreden zijn: de omzet klokte na zes maanden af op 3,4 miljard Zwitserse frank, ruim 3,1 miljard euro. Dat is een groei met 5,6% (in CHF) en met 11,7% (in lokale munt) die te danken is aan een combinatie van meer volume en hogere prijzen. Met een volumegroei van 4,5% deed Barry Callebaut alvast beter dan de markt, die een krimp van 2,6% liet optekenen. Voorts lag de cacaoprijs in het eerste semester zo’n 4% hoger als gevolg van minder overvloedige oogsten in Ivoorkust, Brazilië en Indonesië.

 

Barry Callebaut ging er in al zijn regio’s op vooruit in volume: in Europa verkocht de groep 6,5% meer chocolade (de markt daalde met 2,2%), in Amerika was er 13,4% groei (de markt kromp er met 3,7%) en in de regio Azië - Stille Oceaan ging het volume 12,6% omhoog (tegenover een -1,7% voor de markt).

 

Sterke Zwitserse frank

De sterke Zwitserse frank zet echter een domper op de feestvreugde. Uitgedrukt in lokale munt bleef de operationele winst zo goed als gelijk (-0,3%), maar na omrekening naar Zwitserse frank staat er een -8,4% in de tabellen. De groep boekte een operationele winst van 200,7 miljoen CHF, net geen 185 miljoen euro. Daar bleef netto 107,9 miljoen CHF van over, een daling met 12,5% in lokale munt en zelfs met 18,5% in Zwitserse frank.

 

Het management bevestigt zijn prognose op de middellange termijn (tot 2017-2018), zijnde een groei van 4 tot 6% in volume op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.