Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo
Shutterstock

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

 

Miljardenafschrijving door Amerikaanse belastingwet

PepsiCo, de groep boven frisdranken als Pepsi en 7Up en snacks als Cheetos en Doritos, realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van 19,5 miljard dollar (ruim 15 miljard euro), nagenoeg even veel als een jaar eerder. De nettowinst van 1,4 miljard dollar  vorig jaar, smolt echter weg tot een verlies van 710 miljoen dollar (570 miljoen euro). Operationeel steeg de winst wel van 2,4 naar 2,6 miljard dollar (iets meer dan 2 miljard euro), maar boven op een herstructureringslast van 226 miljoen dollar deed PepsiCo in het kader van de nieuwe Amerikaanse belastingwet ook een afschrijving ter waarde van 2,5 miljard dollar, wat de enorme duik verklaart.

 

Wel voegde CEO Indra Nooyi daar meteen aan toe dat de lagere vennootschapsbelasting in de Verenigde Staten de komende jaren gunstige effecten zal hebben op de winst van PepsiCo.

 

Meer inzetten op e-commerce

Over heel 2017 zag PepsiCo zijn omzet met één procent toenemen tot 63,52 miljard dollar of net geen 51 miljard euro. De winst zakte 23% tot 4,9 miljard dollar of zo’n 3,9 miljard euro.

 

Voor het lopende boekjaar mikt de Amerikaanse frisdrank- en snackgigant op een “gelijkaardige groei” als in 2017. PepsiCo rekent daarvoor onder meer op e-commerce: de groep verkoot nu al online via de marktplaatsen van Amazon en Walmart en via specifieke merkensites. E-commerce vertegenwoordigde in 2017 nog maar 2% van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.