Meer winst voor Ahold Delhaize | RetailDetail

Meer winst voor Ahold Delhaize

Meer winst voor Ahold Delhaize
Dick Boer

In het derde kwartaal van 2017 kon Ahold Delhaize meer winst maken dankzij hoger dan verwachte synergievoordelen. Delhaize België toont beterschap, maar blijft achterophinken: nauwere samenwerking met Albert Heijn moet de prestaties opkrikken. 

Kostenbesparingen

De omzet van Ahold Delhaize daalde licht tot 15,1 miljard euro, volledig in lijn met de verwachtingen. De operationele winst steeg tot 595 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 362 miljoen euro, het resultaat van kostenbesparingen en synergie na de fusie. Die synergie-effecten zouden dit jaar 250 miljoen euro opbrengen, in plaats van 220 miljoen die eerder was gecommuniceerd.

 

In België bleef de omzet stabiel op 1,213 miljard euro. De operationele winst steeg wel tot 37 miljoen euro of 3,1%, wat echter nog altijd lager is dan de groepsmarge (3,9%). Vanaf nu zullen Delhaize, Albert Heijn en Bol.com wel nauwer kunnen samenwerken, aangezien alle winkels die de groep moest verkopen van de mededingingsautoriteit nu een nieuwe eigenaar hebben gevonden. In Nederland steeg de omzet tot 3,277 miljard euro. 

 

Investeringsprogramma

Topman Dick Boer toont zich erg tevreden over de kwartaalresultaten. De groep won marktaandeel in de VS, met een mooie volumegroei bij Food Lion. De onlineverkopen groeiden met meer dan 20%, waardoor de groep dit jaar meer dan drie miljard euro onlineomzet zal realiseren. Dat moet zelfs stijgen tot vijf miljard tegen 2020. Boer houdt naar eigen zeggen Amazon scherp in de gaten, dat interesse toont in de Europese supermarktsector en zopas ook het Prime abonnement openstelde voor de Benelux

 

Hij belooft voor volgend jaar een sterker investeringsprogramma, zowel in winkels als online. Voorts gaat de groep in 2018 opnieuw eigen aandelen inkopen, ter waarde van twee miljard euro. Dit jaar werden al voor een miljard euro eigen aandelen ingekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.