Meer winst voor Ahold Delhaize

Meer winst voor Ahold Delhaize
Dick Boer

In het derde kwartaal van 2017 kon Ahold Delhaize meer winst maken dankzij hoger dan verwachte synergievoordelen. Delhaize België toont beterschap, maar blijft achterophinken: nauwere samenwerking met Albert Heijn moet de prestaties opkrikken. 

Kostenbesparingen

De omzet van Ahold Delhaize daalde licht tot 15,1 miljard euro, volledig in lijn met de verwachtingen. De operationele winst steeg tot 595 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 362 miljoen euro, het resultaat van kostenbesparingen en synergie na de fusie. Die synergie-effecten zouden dit jaar 250 miljoen euro opbrengen, in plaats van 220 miljoen die eerder was gecommuniceerd.

 

In België bleef de omzet stabiel op 1,213 miljard euro. De operationele winst steeg wel tot 37 miljoen euro of 3,1%, wat echter nog altijd lager is dan de groepsmarge (3,9%). Vanaf nu zullen Delhaize, Albert Heijn en Bol.com wel nauwer kunnen samenwerken, aangezien alle winkels die de groep moest verkopen van de mededingingsautoriteit nu een nieuwe eigenaar hebben gevonden. In Nederland steeg de omzet tot 3,277 miljard euro. 

 

Investeringsprogramma

Topman Dick Boer toont zich erg tevreden over de kwartaalresultaten. De groep won marktaandeel in de VS, met een mooie volumegroei bij Food Lion. De onlineverkopen groeiden met meer dan 20%, waardoor de groep dit jaar meer dan drie miljard euro onlineomzet zal realiseren. Dat moet zelfs stijgen tot vijf miljard tegen 2020. Boer houdt naar eigen zeggen Amazon scherp in de gaten, dat interesse toont in de Europese supermarktsector en zopas ook het Prime abonnement openstelde voor de Benelux

 

Hij belooft voor volgend jaar een sterker investeringsprogramma, zowel in winkels als online. Voorts gaat de groep in 2018 opnieuw eigen aandelen inkopen, ter waarde van twee miljard euro. Dit jaar werden al voor een miljard euro eigen aandelen ingekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top