Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet | RetailDetail

Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Nederlanders die een Broodje Gezond bestellen, krijgen meestal een ongezonde hap. Door het gebruik van wit brood, veel zoute producten en de stevige omvang is het eten ervan eigenlijk over het algemeen niet verstandig.

"Regelrechte zoutbommen"

Dat schrijft de Consumentenbond naar aanleiding van eigen onderzoek. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in de Gezondgids. In totaal werden er veertig broodjes onder de loep genomen en vrijwel geen enkele ontsnapte aan de vernietigende conclusie van de onderzoekers. In acht steden werden broodjeszaken, bakkers, lunchrooms, cafetaria's en snackbars bezocht.

 

Vooral het zoutgehalte wekt de zorgen van de Consumentenbond, die spreekt over "regelrechte zoutbommen" omdat broodjes tot vijf gram zout bevatten. Een volwassen mens mag dagelijks volgens de richtlijnen 6 gram zout hebben. Ook wordt vaak veel en weinig gezond brood gebruikt, terwijl het aantal calorieën aanzienlijk is door de aanwezigheid van veel beleg en soms zelfs saus.

 

De Consumentenbond zou graag zien dat voor een Broodje Gezond bruin brood wordt gebruikt, dat beperkt is voorzien van kaas en ham en rijkelijk van groente. Pas dan zou het broodje daadwerkelijk de naam verdienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.