Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet | RetailDetail

Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Nederlanders die een Broodje Gezond bestellen, krijgen meestal een ongezonde hap. Door het gebruik van wit brood, veel zoute producten en de stevige omvang is het eten ervan eigenlijk over het algemeen niet verstandig.

"Regelrechte zoutbommen"

Dat schrijft de Consumentenbond naar aanleiding van eigen onderzoek. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in de Gezondgids. In totaal werden er veertig broodjes onder de loep genomen en vrijwel geen enkele ontsnapte aan de vernietigende conclusie van de onderzoekers. In acht steden werden broodjeszaken, bakkers, lunchrooms, cafetaria's en snackbars bezocht.

 

Vooral het zoutgehalte wekt de zorgen van de Consumentenbond, die spreekt over "regelrechte zoutbommen" omdat broodjes tot vijf gram zout bevatten. Een volwassen mens mag dagelijks volgens de richtlijnen 6 gram zout hebben. Ook wordt vaak veel en weinig gezond brood gebruikt, terwijl het aantal calorieën aanzienlijk is door de aanwezigheid van veel beleg en soms zelfs saus.

 

De Consumentenbond zou graag zien dat voor een Broodje Gezond bruin brood wordt gebruikt, dat beperkt is voorzien van kaas en ham en rijkelijk van groente. Pas dan zou het broodje daadwerkelijk de naam verdienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.