Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Meeste 'Broodjes Gezond' deugen niet

Nederlanders die een Broodje Gezond bestellen, krijgen meestal een ongezonde hap. Door het gebruik van wit brood, veel zoute producten en de stevige omvang is het eten ervan eigenlijk over het algemeen niet verstandig.

"Regelrechte zoutbommen"

Dat schrijft de Consumentenbond naar aanleiding van eigen onderzoek. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in de Gezondgids. In totaal werden er veertig broodjes onder de loep genomen en vrijwel geen enkele ontsnapte aan de vernietigende conclusie van de onderzoekers. In acht steden werden broodjeszaken, bakkers, lunchrooms, cafetaria's en snackbars bezocht.

 

Vooral het zoutgehalte wekt de zorgen van de Consumentenbond, die spreekt over "regelrechte zoutbommen" omdat broodjes tot vijf gram zout bevatten. Een volwassen mens mag dagelijks volgens de richtlijnen 6 gram zout hebben. Ook wordt vaak veel en weinig gezond brood gebruikt, terwijl het aantal calorieën aanzienlijk is door de aanwezigheid van veel beleg en soms zelfs saus.

 

De Consumentenbond zou graag zien dat voor een Broodje Gezond bruin brood wordt gebruikt, dat beperkt is voorzien van kaas en ham en rijkelijk van groente. Pas dan zou het broodje daadwerkelijk de naam verdienen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top