"Meeste ombouw-Jumbo's halen omzetniveau niet" | RetailDetail

"Meeste ombouw-Jumbo's halen omzetniveau niet"

"Meeste ombouw-Jumbo's halen omzetniveau niet"

Het merendeel van de voormalige C1000-winkels die nu zijn omgebouwd naar Jumbo's haalt het oude omzetniveau op dit moment niet. Dat zou althans blijken uit gegevens in handen van het vakblad Distrifood.

Slechts één op drie zou meer omzet boeken

In totaal is van 77 winkels de omzet in week 4 van dit jaar vergeleken met de gemiddelde omzet over de eerste helft van 2013. Uit de vergelijking blijkt dat 47 van de nieuwe Jumbo-supermarkten hun oude C1000-omzet niet halen. Bij een aantal winkels loopt het omzetverlies op tot boven de vijftigduizend euro. Bij 22 vestigingen ligt het omzetverlies tussen de twintig- en vijftigduizend euro.

Toch is de ombouw niet voor alle supermarkten een probleem: bijna één op de drie nieuwe Jumbo's boekt wel een omzetplus in vergelijking met het eerste halfjaar van 2011.

 

Jumbo zelf ziet omzetstijging

Distrifood ziet hierin een nieuwe aanwijzing dat voormalige klanten van C1000 niet zomaar na de ombouw meewisselen naar de nieuwe formule. "C1000-klanten laten zich niet zomaar een andere formule in de maag splitsen en dat wisten wij als C1000-ondernemers natuurlijk wel", zo wordt een ondernemer geciteerd. Al kunnen ook nog andere factoren meespelen, aangezien de omzet van slechts één specifieke week wordt vergeleken met de resultaten van een volledig halfjaar in 2013.

 

De cijfers van Distrifood, afkomstig uit een interne publicatie van Jumbo, zouden in tegenspraak zijn met eerdere mededelingen van Jumbo zelf. Bij de bekendmaking van de cijfers over 2013 stelde Jumbo nog dat de "naar Jumbo omgebouwde C1000-winkels gemiddeld genomen ruimschoots de geplande omzetniveau's realiseren en in totaal een stijging laten zien ten opzichte van de oude C1000-omzet".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.