Melkpoedercrisis blijft voor woede zorgen

Melkpoedercrisis blijft voor woede zorgen

Nederlandse supermarkten zijn woedend op producent Nutricia van het babymelkpoeder Nutrilon. Terwijl de winkels met lege schappen kampen, verscheept Nutricia containers vol babymelkpoeder naar China.

"Huilende moeders aan kassa"

Dagblad De Telegraaf onderschepte vrachtbrieven van enorme melkpoederleveranties van de Danone-dochter aan China. Chinezen betalen drie keer zo veel voor het melkpoeder, waardoor Nutricia alleen al met de door de krant ontdekte ladingen vijf miljoen euro extra winst wist te boeken.

 

Nederlandse supermarkten klagen intussen steen en been, omdat zij geen extra babymelkpoeder kunnen bestellen en al gedane bestellingen niet geleverd krijgen, stelt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL. Chinese tussenhandelaren plunderen intussen de wel geleverde voorraad van de schappen.

 

Het CBL neemt dan ook met verbazing kennis van de enorme hoeveelheden poeder die naar China wordt verscheept. "Dat is op zijn zachtst gezegd jammer. Supermarkten zitten nu met de tekorten in hun maag; zij krijgen huilende moeders aan de kassa." Nutricia erkent de leveranties aan China, maar zegt ook de productie voor de thuismarkt met tientallen procenten te hebben verhoogd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top