Melkpoedercrisis blijft voor woede zorgen | RetailDetail

Melkpoedercrisis blijft voor woede zorgen

Melkpoedercrisis blijft voor woede zorgen

Nederlandse supermarkten zijn woedend op producent Nutricia van het babymelkpoeder Nutrilon. Terwijl de winkels met lege schappen kampen, verscheept Nutricia containers vol babymelkpoeder naar China.

"Huilende moeders aan kassa"

Dagblad De Telegraaf onderschepte vrachtbrieven van enorme melkpoederleveranties van de Danone-dochter aan China. Chinezen betalen drie keer zo veel voor het melkpoeder, waardoor Nutricia alleen al met de door de krant ontdekte ladingen vijf miljoen euro extra winst wist te boeken.

 

Nederlandse supermarkten klagen intussen steen en been, omdat zij geen extra babymelkpoeder kunnen bestellen en al gedane bestellingen niet geleverd krijgen, stelt een woordvoerder van brancheorganisatie CBL. Chinese tussenhandelaren plunderen intussen de wel geleverde voorraad van de schappen.

 

Het CBL neemt dan ook met verbazing kennis van de enorme hoeveelheden poeder die naar China wordt verscheept. "Dat is op zijn zachtst gezegd jammer. Supermarkten zitten nu met de tekorten in hun maag; zij krijgen huilende moeders aan de kassa." Nutricia erkent de leveranties aan China, maar zegt ook de productie voor de thuismarkt met tientallen procenten te hebben verhoogd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.