Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Het Deense zuivelconcern Arla Foods vervangt in Nederland het merk Friesche Vlag door het merk Melkunie. Daarmee keert een klassiek merk terug in het schap van de Nederlandse supermarkten.

Klassieker brengt weer 'fun' in het schap

"Melkunie vervangt de dagverse producten van Friesche Vlag. De herintroductie van Melkunie zal stapsgewijs plaatsvinden. Eerst worden de vla en yoghurt vervangen en later zal ook het overige versassortiment de overstap maken", zegt Louis Rippen namens Arla Foods aan Levensmiddelenkrant.

 

Arla is geen eigenaar van het merk Friesche Vlag, maar had een licentie van tien jaar van concurrent Friesland Campina na het overnemen van een fabriek in Nijkerk. "Daarom vonden we de tijd nu rijp om Melkunie nieuw leven in te blazen", aldus Rippen. Melkunie groeide vooral in de jaren negentig uit tot een fenomeen dankzij een reeks sterke reclames met acteur Peer Mascini, waarbij de reclameleus "Al 't goeie komt van Melkunie koeien" werd gebruikt.

 

Rippen denkt dan ook dat de herinvoering van het merk op het juiste moment komt. "Melkunie is een typisch Nederlands merk en consumenten hebben in deze tijd behoefte aan het authentieke, aan duidelijkheid zonder te veel poespas. Dat is Melkunie ten voeten uit. Bovendien denk ik dat de supermarkten het ook heel goed kunnen gebruiken. Het brengt weer plezier terug in de categorie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top