Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Het Deense zuivelconcern Arla Foods vervangt in Nederland het merk Friesche Vlag door het merk Melkunie. Daarmee keert een klassiek merk terug in het schap van de Nederlandse supermarkten.

Klassieker brengt weer 'fun' in het schap

"Melkunie vervangt de dagverse producten van Friesche Vlag. De herintroductie van Melkunie zal stapsgewijs plaatsvinden. Eerst worden de vla en yoghurt vervangen en later zal ook het overige versassortiment de overstap maken", zegt Louis Rippen namens Arla Foods aan Levensmiddelenkrant.

 

Arla is geen eigenaar van het merk Friesche Vlag, maar had een licentie van tien jaar van concurrent Friesland Campina na het overnemen van een fabriek in Nijkerk. "Daarom vonden we de tijd nu rijp om Melkunie nieuw leven in te blazen", aldus Rippen. Melkunie groeide vooral in de jaren negentig uit tot een fenomeen dankzij een reeks sterke reclames met acteur Peer Mascini, waarbij de reclameleus "Al 't goeie komt van Melkunie koeien" werd gebruikt.

 

Rippen denkt dan ook dat de herinvoering van het merk op het juiste moment komt. "Melkunie is een typisch Nederlands merk en consumenten hebben in deze tijd behoefte aan het authentieke, aan duidelijkheid zonder te veel poespas. Dat is Melkunie ten voeten uit. Bovendien denk ik dat de supermarkten het ook heel goed kunnen gebruiken. Het brengt weer plezier terug in de categorie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top