Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag | RetailDetail

Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Melkunie neemt plek in van Friesche Vlag

Het Deense zuivelconcern Arla Foods vervangt in Nederland het merk Friesche Vlag door het merk Melkunie. Daarmee keert een klassiek merk terug in het schap van de Nederlandse supermarkten.

Klassieker brengt weer 'fun' in het schap

"Melkunie vervangt de dagverse producten van Friesche Vlag. De herintroductie van Melkunie zal stapsgewijs plaatsvinden. Eerst worden de vla en yoghurt vervangen en later zal ook het overige versassortiment de overstap maken", zegt Louis Rippen namens Arla Foods aan Levensmiddelenkrant.

 

Arla is geen eigenaar van het merk Friesche Vlag, maar had een licentie van tien jaar van concurrent Friesland Campina na het overnemen van een fabriek in Nijkerk. "Daarom vonden we de tijd nu rijp om Melkunie nieuw leven in te blazen", aldus Rippen. Melkunie groeide vooral in de jaren negentig uit tot een fenomeen dankzij een reeks sterke reclames met acteur Peer Mascini, waarbij de reclameleus "Al 't goeie komt van Melkunie koeien" werd gebruikt.

 

Rippen denkt dan ook dat de herinvoering van het merk op het juiste moment komt. "Melkunie is een typisch Nederlands merk en consumenten hebben in deze tijd behoefte aan het authentieke, aan duidelijkheid zonder te veel poespas. Dat is Melkunie ten voeten uit. Bovendien denk ik dat de supermarkten het ook heel goed kunnen gebruiken. Het brengt weer plezier terug in de categorie."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.