Merkenproducenten vinden dat Ahold Delhaize te veel korting eist

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Merkenproducenten dienen klacht in tegen Ahold Delhaize

Een slechte dag voor Ahold Delhaize: merkenproducenten in België én Nederland leggen klacht neer tegen het fusiebedrijf wegens de geëiste kortingen en bovendien leggen Nederlandse franchisers een bom onder de organisatie.

"Ahold Delhaize eist te veel korting"

De koepelfederatie van de Belgische merkenproducenten BABM is immers niet te spreken over de kortingen die Ahold Delhaize eist sinds de fusie van de twee supermarktbedrijven. Dat vraagt aan zijn honderd grootste leveranciers om hun prijzen te verlagen, aangezien het bedrijf nu groter is en het dus een belangrijkere rol speelt op de markt. Ahold Delhaize eist bovendien ook kortingen voor de periode van voor de fusie. Voor alle duidelijkheid: de klacht is ingediend bij de Supply Chain Initiative, een overlegorgaan met daarin onder andere de Boerenbond, de supermarktketens en de producenten.

 

Ook in Nederland dient de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de Nederlandse tegenhanger van BABM, een klacht in bij de Stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken. Ook zij zijn niet tevreden met de vraag van Ahold Delhaize.

 

Albert Heijn vreest einde franchising

Bovendien liet Albert Heijn vandaag op een rechtszaak tussen het hoofdbedrijf en de franchisenemers weten dat de toekomst van de franchising binnen de keten in gevaar komt, als de franchisenemers gelijk krijgen. Zij eisen immers een grote schadevergoeding, omdat volgens hen Albert Heijn jaren bepaalde trucs heeft gebruikt om ervoor te zorgen dat de ondernemers te veel zouden betalen voor het afnemen van hun producten. Dat geld willen ze nu terug zien, waarbij het kan gaan over 2 miljoen euro per winkel.

 

Albert Heijn heeft momenteel ongeveer 850 winkels in Nederland, waarvan ongeveer 220 worden uitgebaat door een zelfstandige ondernemer. Bijna alle franchisenemers van Albert Heijn hebben zich aangesloten bij de zaak. Alles samen gaat het dus over een claim van meer dan 400 miljoen euro.

 

“De franchisenemers zijn met deze zaak uit op een gigantische bijdrage van Albert Heijn bovenop hun bestaande resultaat. Een bijdrage die er wat Albert Heijn zelf betreft toe zou leiden dat het voor AH niet langer rendabel is om via franchise winkels te exploiteren. Daarmee zou het bestaansrecht van franchise binnen Albert Heijn worden aangetast”, zo stellen de advocaten van Albert Heijn in hun pleitnota.

 

Albert Heijn voegt er aan toe dat een herverdeling van de inkomsten mogelijk is, maar enkel via een nieuwe franchiseovereenkomst. Daar wordt echter al jaren over onderhandeld en Albert Heijn waarschuwt daarbij voor een veel hogere franchisefee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.