Mestdagh schrapt jobs maar sluit geen winkels | RetailDetail

Mestdagh schrapt jobs maar sluit geen winkels

Mestdagh schrapt jobs maar sluit geen winkels
Foto RetailDetail

Supermarktgroep Mestdagh, uitbater van 83 Carrefour Markets in Franstalig België, heeft zopas de maatregelen bekendgemaakt waarmee het uit de rode cijfers wil komen. Er staan 450 jobs op de tocht.

 

Open op zondag

CEO Guillaume Beuscart deelde de maatregelen mee op een bijzondere ondernemingsraad. Naast het schrappen van 450 banen op vrijwillige basis wil de topman alle winkels voortaan op zondag openen, meldt de RTBF. Werknemers moeten polyvalenter worden en de betaalde koffiepauze wordt geschrapt. Er gaan anderzijds geen winkels dicht. De groep zal 21,2 miljoen euro investeren in winkelrenovaties en digitalisering, tegen 2020. 

 

De groep Mestdagh is al vier jaar verlieslatend. In 2016 bedroeg het verlies 5 miljoen euro op een omzet van 575,6 miljoen euro. De onderneming heeft een masterfranchiseovereenkomst met Carrefour voor de uitbating van supermarkten onder het enseigne Carrefour Market. Het gaat om 53 winkels in eigen beheer en 30 franchisewinkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.