Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap | RetailDetail

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap
Foto Tiense Suikerraffinaderij

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

 

Groot marktpotentieel

“We willen blijven innoveren in suiker. De diversiteit in de samenleving leidt tot veranderende behoeften bij de consumenten,” aldus merkmanager Dominique Demets op de persvoorstelling. Suiker neemt een bijzondere plaats in de islamitische culturele traditie, bijvoorbeeld tijdens het theemoment en bij belangrijkere gelegenheden zoals een huwelijk of geboortefeest. Shukr – ‘dankbaarheid’ in het Arabisch – wil die traditionele momenten nog intenser maken.

 

Shukr moet uitgroeien tot een paraplumerk voor de Noord-Afrikaanse bevolking. Het eerste product onder het merk is ‘Lingo’: een groot suikertablet dat voor het traditionele recept van muntthee gedeeld kan worden in maximaal 4 stukken. Tiense Suiker wil het nieuwe merk in eerste instantie lanceren in het kanaal van de etnische winkels, via gespecialiseerde distributeurs. Daarna zal het bedrijf bekijken of ook traditionele supermarkten interesse tonen voor Shukr.

 

Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah, die Tiense Suiker adviseerde bij de ontwikkeling van het concept, ziet een groot marktpotentieel. “De etnische bevolking groeit sterk en heeft een enorme nood aan aangepaste convenienceproducten, want die bestaan vandaag gewoonweg niet. Geen enkel suikermerk in Europa heeft een vergelijkbaar product.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.