Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap | RetailDetail

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap
Foto Tiense Suikerraffinaderij

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

 

Groot marktpotentieel

“We willen blijven innoveren in suiker. De diversiteit in de samenleving leidt tot veranderende behoeften bij de consumenten,” aldus merkmanager Dominique Demets op de persvoorstelling. Suiker neemt een bijzondere plaats in de islamitische culturele traditie, bijvoorbeeld tijdens het theemoment en bij belangrijkere gelegenheden zoals een huwelijk of geboortefeest. Shukr – ‘dankbaarheid’ in het Arabisch – wil die traditionele momenten nog intenser maken.

 

Shukr moet uitgroeien tot een paraplumerk voor de Noord-Afrikaanse bevolking. Het eerste product onder het merk is ‘Lingo’: een groot suikertablet dat voor het traditionele recept van muntthee gedeeld kan worden in maximaal 4 stukken. Tiense Suiker wil het nieuwe merk in eerste instantie lanceren in het kanaal van de etnische winkels, via gespecialiseerde distributeurs. Daarna zal het bedrijf bekijken of ook traditionele supermarkten interesse tonen voor Shukr.

 

Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah, die Tiense Suiker adviseerde bij de ontwikkeling van het concept, ziet een groot marktpotentieel. “De etnische bevolking groeit sterk en heeft een enorme nood aan aangepaste convenienceproducten, want die bestaan vandaag gewoonweg niet. Geen enkel suikermerk in Europa heeft een vergelijkbaar product.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.