Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal | RetailDetail

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

Metro Group maakt opnieuw winst in derde kwartaal

De Duitse Metro Group heeft in het derde kwartaal van zijn lopende boekjaar een winst gemaakt van 115 miljoen euro. Daarmee doet het bedrijf het een stuk beter dan een jaar geleden, toen nog een verlies van 63 miljoen euro werd geboekt.

Terugval omzet door wisselkoersen

Wel ging de omzet van Metro Group met 1,4% naar beneden naar 14 miljard euro. Ook de vergelijkbare omzet daalde licht met 0,4%, maar dat was te wijten aan het feit dat Pasen vroeg viel dit jaar, waardoor het positieve effect op de verkoop van die periode voor het grootste deel in het vorige kwartaal terecht kwam.

 

Bij Metro Cash & Carry daalde de omzet met 1,3% naar 7,45 miljard euro, al was er hier op vergelijkbare basis wel een lichte omzetstijging van 0,1%. De lagere omzet was vooral een gevolg van de zwakke positie van de Russische roebel: in Oost-Europa alleen daalde de omzet met 4,7% na wisselkoerseffecten, maar ging 2,3% omhoog in de lokale munteenheden.

 

Binnen de groep Media-Saturn ging de omzet omhoog met 1,2% naar 4,62 miljard euro, al bleef de groei beperkt tot 0,2% op vergelijkbare basis. Dankzij een sterke focus op de online verkoop steeg de omzet in dat segment met 24% naar 0,4 miljard euro.

 

Door de verkoop van de winkels in Oost-Europa is de omzet bij warenhuisketen Real met 9,4% gedaald naar 5,94 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog maar een omzetdaling van 0,6% van over.

 

Metro heeft ook laten weten dat het Classic Fine Foods heeft overgenomen voor een bedrag van 290 miljoen dollar (260 miljoen euro). Het Aziatische bedrijf voorziet restaurants en hotels uit het hogere segment van producten zoals zuivel, vlees, pasta en andere voeding.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.