Metro kent kleine groei in 2016/2017

Metro kent kleine groei in 2016/2017
Shutterstock

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

“Vooruitgang geboekt”

De omzet van Metro steeg in het voorbije boekjaar met 1,6% naar 37,1 miljard euro. Op vergelijkbare basis bleef daar nog 0,5% van over: de overige groei was te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Een jaar eerder was er nog een omzetdaling van 2,5%. 

 

In het vierde kwartaal, het eerste volledige onafhankelijke kwartaal na de splitsing van de Metro Group, steeg de omzet met 0,7%. “We hebben vooruitgang geboekt in het vierde kwartaal, vooral bij leveringsdiensten van Metro Wholesale en de online tak van Real. We kunnen terugkijken op een positief financieel jaar, waarin we ook de transitie succesvol hebben afgerond en de focus van ons bedrijf hebben verscherpt door de Metro Group op te splitsen”, zegt CEO Olaf Koch.

 

Bij Metro Wholesale steeg de omzet met 3% naar 29,9 miljard euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 0,9% de hoogte in ging. De leveringsdiensten van Metro Wholesale stegen dan weer met 25% naar 4,6 miljard euro. Metro Wholesale bestaat momenteel uit 759 vestigingen in 25 landen.

 

Bij Real was er opnieuw sprake van een omzetdaling van 3,1% naar 7,2 miljard euro en de vergelijkbare omzet kreeg een tik van 1%. In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet dan weer met 0,6%, maar negatieve wisselkoerseffecten zorgden voor een omzetdaling van 1%. Online presteert Real volgens Metro wel goed.

 

De definitieve cijfers voor Metro worden op 13 december vrijgegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Back to top