Metro slankt cash & carry-activiteiten af | RetailDetail

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

De Duitse retailgroep Metro gaat zijn ‘cash & carry’-activiteiten terugtrekken uit een aantal bijkomende landen. De middelen die daarmee worden vrijgemaakt, worden geïnvesteerd in een reorganisatie van het concern in thuisland Duitsland. Bovendien wil de keten ook meer inzetten op e-commerce, een trein die ze tot nog toe heeft gemist.

Terugtrekking uit meerdere landen

Volgens Lebensmittel Zeitung staat een terugtrekking uit Bulgarije, Egypte, Kazachstan en Japan, waar rode cijfers worden geschreven, op de agenda. Die landen gelden immers als omzet-lichtgewichten. Eerder werd de cash & carry-activiteit in het Verenigd Koninkrijk al van de hand gedaan. Een terugtocht uit China zou daarentegen niet ter discussie staan: Metro zou er zelfs op termijn verder willen investeren.

 

Dat het aantal landen waarin Metro Group – dat onder meer Makro, Saturn en Media-Markt overkoepelt – aanwezig is, wordt afgeslankt, gebeurt deels gedwongen: het concern heeft onvoldoende financiële slagkracht om de expansie in 28 landen op hetzelfde moment te ondersteunen.

 

Het grootste werk blijft trouwens in Duitsland zelf te doen: in het eerste kwartaal van 2013 liep de omzet er in de cash & carry met 4,0% terug. Om de onderneming terug op het groeipad te brengen, heeft de concernleiding zestien prioriteiten vastgelegd. Die gaan van een vereenvoudiging van de processen tot het zoeken van synergiën.

 

Nieuwe stoelendans aan Metro-top

De geplande reorganisaties gaan ook gepaard met een verschuiving in het leidinggevend personeel: zo wordt Antonio Baptista van Real overgeheveld naar het moederhuis om daar de slabakkende non-fooddivisie op orde te brengen. Hij zal ze land per land moeten aanpakken en daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Olaf Koch, die het bestuur van de cash & carry naar zich toe heeft getrokken.

 

Het bedrijf wil ook e-commerce verder uitbouwen als een van de pijlers van de toekomstige groei. Dat zal evenwel geen makkelijke opgave zijn, omdat het riskeert om een stuk van de bestaande activiteit in de winkels te kannibaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.