Metro slankt cash & carry-activiteiten af

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

De Duitse retailgroep Metro gaat zijn ‘cash & carry’-activiteiten terugtrekken uit een aantal bijkomende landen. De middelen die daarmee worden vrijgemaakt, worden geïnvesteerd in een reorganisatie van het concern in thuisland Duitsland. Bovendien wil de keten ook meer inzetten op e-commerce, een trein die ze tot nog toe heeft gemist.

Terugtrekking uit meerdere landen

Volgens Lebensmittel Zeitung staat een terugtrekking uit Bulgarije, Egypte, Kazachstan en Japan, waar rode cijfers worden geschreven, op de agenda. Die landen gelden immers als omzet-lichtgewichten. Eerder werd de cash & carry-activiteit in het Verenigd Koninkrijk al van de hand gedaan. Een terugtocht uit China zou daarentegen niet ter discussie staan: Metro zou er zelfs op termijn verder willen investeren.

 

Dat het aantal landen waarin Metro Group – dat onder meer Makro, Saturn en Media-Markt overkoepelt – aanwezig is, wordt afgeslankt, gebeurt deels gedwongen: het concern heeft onvoldoende financiële slagkracht om de expansie in 28 landen op hetzelfde moment te ondersteunen.

 

Het grootste werk blijft trouwens in Duitsland zelf te doen: in het eerste kwartaal van 2013 liep de omzet er in de cash & carry met 4,0% terug. Om de onderneming terug op het groeipad te brengen, heeft de concernleiding zestien prioriteiten vastgelegd. Die gaan van een vereenvoudiging van de processen tot het zoeken van synergiën.

 

Nieuwe stoelendans aan Metro-top

De geplande reorganisaties gaan ook gepaard met een verschuiving in het leidinggevend personeel: zo wordt Antonio Baptista van Real overgeheveld naar het moederhuis om daar de slabakkende non-fooddivisie op orde te brengen. Hij zal ze land per land moeten aanpakken en daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Olaf Koch, die het bestuur van de cash & carry naar zich toe heeft getrokken.

 

Het bedrijf wil ook e-commerce verder uitbouwen als een van de pijlers van de toekomstige groei. Dat zal evenwel geen makkelijke opgave zijn, omdat het riskeert om een stuk van de bestaande activiteit in de winkels te kannibaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top