Metro slankt cash & carry-activiteiten af

Metro slankt cash & carry-activiteiten af

De Duitse retailgroep Metro gaat zijn ‘cash & carry’-activiteiten terugtrekken uit een aantal bijkomende landen. De middelen die daarmee worden vrijgemaakt, worden geïnvesteerd in een reorganisatie van het concern in thuisland Duitsland. Bovendien wil de keten ook meer inzetten op e-commerce, een trein die ze tot nog toe heeft gemist.

Terugtrekking uit meerdere landen

Volgens Lebensmittel Zeitung staat een terugtrekking uit Bulgarije, Egypte, Kazachstan en Japan, waar rode cijfers worden geschreven, op de agenda. Die landen gelden immers als omzet-lichtgewichten. Eerder werd de cash & carry-activiteit in het Verenigd Koninkrijk al van de hand gedaan. Een terugtocht uit China zou daarentegen niet ter discussie staan: Metro zou er zelfs op termijn verder willen investeren.

 

Dat het aantal landen waarin Metro Group – dat onder meer Makro, Saturn en Media-Markt overkoepelt – aanwezig is, wordt afgeslankt, gebeurt deels gedwongen: het concern heeft onvoldoende financiële slagkracht om de expansie in 28 landen op hetzelfde moment te ondersteunen.

 

Het grootste werk blijft trouwens in Duitsland zelf te doen: in het eerste kwartaal van 2013 liep de omzet er in de cash & carry met 4,0% terug. Om de onderneming terug op het groeipad te brengen, heeft de concernleiding zestien prioriteiten vastgelegd. Die gaan van een vereenvoudiging van de processen tot het zoeken van synergiën.

 

Nieuwe stoelendans aan Metro-top

De geplande reorganisaties gaan ook gepaard met een verschuiving in het leidinggevend personeel: zo wordt Antonio Baptista van Real overgeheveld naar het moederhuis om daar de slabakkende non-fooddivisie op orde te brengen. Hij zal ze land per land moeten aanpakken en daarbij rechtstreeks rapporteren aan topman Olaf Koch, die het bestuur van de cash & carry naar zich toe heeft getrokken.

 

Het bedrijf wil ook e-commerce verder uitbouwen als een van de pijlers van de toekomstige groei. Dat zal evenwel geen makkelijke opgave zijn, omdat het riskeert om een stuk van de bestaande activiteit in de winkels te kannibaliseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top