"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014 | RetailDetail

"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014

"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014

Consumentenorganisatie Foodwatch heeft kinderdrank Capri-Sun Multivitamin uitgeroepen tot 'meest misleidende voedingsproduct' van 2014, maar producent Coca-Cola "voelt zich niet aangesproken".

"Mierzoete misleiding"

Dit jaar namen 26.000 consumenten deel aan de verkiezing van het 'meest misleidende voedingsproduct', waarvan ruim 10.000 op Capri-Sun Multivitamin stemden.

 

"Geen wonder", klinkt het bij Foodwatch: "één zakje van 200 ml bevat bijna net zoveel suiker als een cola. Toch promoot Coca Cola het drankje actief richting kinderen en geeft het onterecht een verantwoord imago richting ouders door vitamines toe te voegen en te claimen 'drank met vruchtensappen en bronwater'. Coca Cola draagt met die mierzoete misleiding bij aan het overgewicht onder kinderen. Onverantwoord en niet van deze tijd!"

 

"Transparantie op de verpakking"

De frisdrankgigant weigerde echter de prijs in ontvangst te nemen: "Wij herkennen ons niet in de beweringen over Capri-Sun. Wij vinden betrouwbare informatie over onze producten heel belangrijk. Op alle verpakkingen kan je precies lezen wat er in zit en dat is bij Capri-Sun ook het geval", zegt woordvoerder Arjanne Hoogstad voor de camera van Foodwatch. Ouders moeten maar de achterkant van de verpakking lezen en "op basis daarvan zelf een afweging maken", vinden ze bij Coca-Cola.

 

Foodwatch betreurt dat Coca Cola als grote speler zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen: "Het bedrijf kan een mooie voorbeeldrol spelen in het kindermarketingdebat. Foodwatch blijft dan ook aandringen bij 's werelds grootste frisdrankproducent om te stoppen met het misleiden van ouders en met de kindermarketing voor het mierzoete drankje Capri-Sun."

 

Capri-Sun haalde het onder meer van Albert Heijn Rundervink, belVita Breakfast Meergranen en Knorr Boeren Groentesoep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.