"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014 | RetailDetail

"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014

"Mierzoete misleider" Capri-sun 'wint' Gouden Windei 2014

Consumentenorganisatie Foodwatch heeft kinderdrank Capri-Sun Multivitamin uitgeroepen tot 'meest misleidende voedingsproduct' van 2014, maar producent Coca-Cola "voelt zich niet aangesproken".

"Mierzoete misleiding"

Dit jaar namen 26.000 consumenten deel aan de verkiezing van het 'meest misleidende voedingsproduct', waarvan ruim 10.000 op Capri-Sun Multivitamin stemden.

 

"Geen wonder", klinkt het bij Foodwatch: "één zakje van 200 ml bevat bijna net zoveel suiker als een cola. Toch promoot Coca Cola het drankje actief richting kinderen en geeft het onterecht een verantwoord imago richting ouders door vitamines toe te voegen en te claimen 'drank met vruchtensappen en bronwater'. Coca Cola draagt met die mierzoete misleiding bij aan het overgewicht onder kinderen. Onverantwoord en niet van deze tijd!"

 

"Transparantie op de verpakking"

De frisdrankgigant weigerde echter de prijs in ontvangst te nemen: "Wij herkennen ons niet in de beweringen over Capri-Sun. Wij vinden betrouwbare informatie over onze producten heel belangrijk. Op alle verpakkingen kan je precies lezen wat er in zit en dat is bij Capri-Sun ook het geval", zegt woordvoerder Arjanne Hoogstad voor de camera van Foodwatch. Ouders moeten maar de achterkant van de verpakking lezen en "op basis daarvan zelf een afweging maken", vinden ze bij Coca-Cola.

 

Foodwatch betreurt dat Coca Cola als grote speler zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen: "Het bedrijf kan een mooie voorbeeldrol spelen in het kindermarketingdebat. Foodwatch blijft dan ook aandringen bij 's werelds grootste frisdrankproducent om te stoppen met het misleiden van ouders en met de kindermarketing voor het mierzoete drankje Capri-Sun."

 

Capri-Sun haalde het onder meer van Albert Heijn Rundervink, belVita Breakfast Meergranen en Knorr Boeren Groentesoep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.