Minder vlees op bord = meer groenten binnen | RetailDetail

Minder vlees op bord = meer groenten binnen

Minder vlees op bord = meer groenten binnen

Een kleiner stukje vlees op ons bord zorgt ervoor dat we meer groenten eten. Dat blijkt uit een experiment bij duizenden klanten van Van der Valk, Nederlands derde grootste horecaketen.

 

Ook minder vlees verspild

Het onderzoek, uitgevoerd door voedingsbureau ‘Variatie in de Keuken’ in samenwerking met Wageningen Universiteit & Research, was al bij al eenvoudig: drie restaurants van Van der Valk serveerden een kleiner stuk vlees dan gebruikelijk. Tegelijk kregen de gasten dubbel zoveel groenten aangeboden als normaal.

 

Ruim 3.800 gasten deden mee aan het experiment, zonder het te weten. De helft onder hen kreeg 150 gram groente voorgeschoteld in plaats van de gebruikelijke 75 gram. Hun portie vlees was gemiddeld 12,5% kleiner dan die van hun medegasten in de controlegroep. Naast een portie groenten op het bord serveerden de restaurants ook nog groenten in aparte schaaltjes.

 

Het resultaat: deelnemers met verkleinde hoeveelheden vlees aten 87% meer groenten van hun bord en 16% minder uit de schaaltjes. Per saldo kregen ze 31% meer groenten binnen. Tegelijk moest het restaurant ook 33% minder vlees weggooien dan normaal.

 

Nog opvallend: gevraagd naar de hoeveelheid groenten en vlees antwoordden de 1.800 bezoekers die de enquête invulden: “Precies genoeg.” Om maar te zeggen dat we minder gehecht zijn aan een groot stuk vlees dan we zelf misschien denken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.