Minder winst voor Jules Destrooper | RetailDetail

Minder winst voor Jules Destrooper

Minder winst voor Jules Destrooper
Shutterstock

Koekjesbakker Jules Destrooper heeft ook in 2016 minder winst gemaakt. Het is al het tweede jaar op rij dat de winst daalt. De omzet blijft wel groeien en er wordt dan ook gewezen naar de investeringen om de dalende winst te verklaren.

Vernieuwingen

De omzet van Jules Destrooper steeg in 2016 met meer dan 5% naar 40,5 miljoen euro. Ten opzichte van 2014 is er zelfs sprake van een groei van 14%. Jules Destrooper is sinds twee jaar eigendom van de familie Vandermarliere, die het bedrijf overnam van de oprichtersfamilie.

 

Ondanks de fors gestegen omzet de voorbije jaren, is de nettowinst sinds 2014 gedaald van 2 miljoen euro naar 419.000 euro. “Dat de omzet stijgt en de winst afneemt is te verklaren doordat we volop investeren in de vernieuwing van onze fabriek”, zegt CEO Emmanuel Blomme. “Ook in marketing steken we meer geld. Dat de investeringen qua winstgevendheid nog niet lonen, komt omdat we nog maar twee jaar bezig zijn met de vernieuwingen.”

 

In oktober 2016 kwam ook Destrooper-Olivier in handen van Vandermarliere. Dat werd ook door de familie Destrooper opgericht, maar werkt volledig onafhankelijk. “En dat houden we voorlopig zo”, zegt Blomme. “De enige synergie is dat we leren van elkaar.” Destrooper-Olivier haalde vorig jaar een omzet van 18,4 miljoen euro, vijf procent minder dan een jaar eerder. De bedrijfswinst bleef daarbij stabiel, maar de nettowinst verdubbelde bijna naar 925.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.