Fabrikanten doen minder zout en geen suiker in groentenconserven | RetailDetail

Minder zout en geen suiker meer in groentenconserven

Minder zout en geen suiker meer in groentenconserven

Fabrikanten van groentenconserven doen vanaf de komende oogst minder zout in zomergroenten in pot en blik, suiker gaat zelfs helemaal in de ban. De nieuwe normen gelden voor ruim 40% van alle groenteconserven.

Nieuwe oogst zomergroenten

Doperwten, wortels, doperwten-wortels en jonge kapucijners gaan voortaan zonder suiker en met tot 25% minder zout in pot of blik. Ook bij maïs zit voortaan minder zout. Tuinbonen, sperziebonen en snijbonen werden al zonder suiker verwerkt en bevatten voortaan eveneens minder zout, zo maakt het CBL vandaag bekend. 

 

Ruben Bringsken, voorzitter van VIGEF (Vereniging van de Nederlandse Groente- en Fruitverwerkende Industrie): “Onze sector maakt samen met de supermarktketens al jaren stappen om zout en suiker in onze producten te verminderen. Aan groenteconserven wordt al weinig tot geen suiker en zout toegevoegd: het eten ervan draagt voor minder dan 1 procent bij aan de dagelijkse inname van zout en suiker”.

 

“Deze afspraak maakt deel uit van de uitvoering van het Akkoord Verbetering Produktsamenstelling. Het is een intensieve en unieke samenwerking die er toe leidt dat de suiker- en zoutvermindering schapbreed wordt doorgevoerd, waardoor vele producten verbeterd worden”, aldus Marc Jansen, directeur van supermarktorganisatie CBL, dat samen met VIGEF en FLNI het Akkoord in 2011 afsloot.

 

Straks ook wintergroenten

De verwerkers van groentenconserven hebben ook plannen voor minder zout en suiker in wintergroenten, receptuurproducten en appelmoes. De suiker- en zoutreductie voor de nieuwe oogsten wordt dit najaar bekend gemaakt. Een vervolgafspraak voor andere soorten groenteconserven volgt later in 2018.

 

Groenten in pot of blik zijn seizoensproducten. Ze worden vaak lokaal geteeld en kort na de oogst verwerkt. Bij aankomst in de fabriek worden ze gewassen, kort geblancheerd en vervolgens ingemaakt met hitte en vacuüm. Daarna worden ze bewaard voor levering aan supermarkten tot na circa een jaar het volgende oogstseizoen weer start. Door de snelle verwerking blijven vitamines en voedingswaarden behouden en conserveringsmiddelen worden niet toegevoegd.

 

De verdere vermindering van suiker en zout volgt op de eerder uitgevoerde zoutbeperking met 30% sinds 2012. Afgelopen maand rectificeerde het ministerie van VWS het succes rond eerdere afspraken over zoutbeperking in groenteconserven, na de constatering van foodwatch dat een aanzienlijk deel van de conserven meer zout bevatte dan jaren geleden was afgesproken. In de nieuwe afspraken staat een aanvullende zoutreductie van 15 tot 25%.

 

De FNLI was het eind vorig jaar niet eens met de aantijging die foodwatch toen uitte over de hoeveelheid suiker in groenteconserven. Doordat de voedingsindustrie overal suikers aan toevoegt, tot zelfs groente aan toe, krijgen consumenten veel te veel suikers binnen en ontstaat er een eenzijdige smaakvoorkeur voor zoet, aldus de voedselwaakhond. Het toevoegen van suiker en zout is essentieel voor de smaakbalans in de producten, stelt de koepelorganisatie van de voedingsindustrie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.