Mini-blikjes geven Coca-Cola een boost

Mini-blikjes geven Coca-Cola een boost

Onder impuls van een sterk toegenomen verkoop van Coca-Cola Zero Sugar én een verschuiving naar kleinere verpakkingen kon de drankenproducent zijn omzet in het derde kwartaal flink optrekken. Het bedrijf herziet zijn groeiverwachting voor het lopende jaar naar boven.

 

Boven verwachting

Coca-Cola boekte in het derde kwartaal een totale omzet van 9,51 miljard dollar (8,5 miljard euro), een stijging met 8,3%. Daarmee overtreft het de analistenverwachtingen, die uitgingen van een kwartaalomzet van gemiddeld 9,43 miljard dollar (8,4 miljard euro). Op organische basis, dus zonder overnames en valuta-effecten, stegen de opbrengsten met 5%.

 

De dalende vraag naar suikerhoudende dranken heeft de grote frisdrankproducenten ertoe gedwongen om suikerarme dranken te op de markt te brengen. Coca-Cola kon afgelopen kwartaal dan ook vooral profiteren van een sterke vraag naar zijn 'Zero'-variant. Daarnaast deden de mini-blikjes, waarop hogere marges zitten, het erg goed, schrijft Reuters. Het drankenconcern introduceerde ook Coca-Cola Plus Coffee, een mix van cola en koffie, in een twintigtal landen.

 

Voor het hele jaar verwacht de drankengigant nu een autonome omzetgroei van "minstens 5%", voordien ging het bedrijf uit van precies 5%. De winstverwachting blijft ongewijzigd.