Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen | RetailDetail

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen
Shutterstock

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

 

App of kleurcode

“We onderzoeken of er een draagvlak voor bestaat in ons land en of de invoering van zo’n systeem haalbaar is”, klinkt het op het kabinet van de minister. Omwille van de Europese regelgeving kunnen bedrijven echter niet verplicht worden om zo'n systeem op hun verpakking te gebruiken. De minister wil naar Frans en Brits voorbeeld werken met kleurcodes, die de keuze eenvoudiger moeten maken voor de klant. Momenteel moet die nog de tabel met de hoeveelheid calorieën, vetten, koolhydraten, eiwitten en zout ontleden of vertrouwen op apps die dat in hun plaats doen. Met die apps kunnen consumenten een product scannen en krijgen ze meteen een idee of het al dan niet ongezond is.

 

Brancheorganisatie Fevia is voorstander van zo’n app, als die tenminste wordt ontwikkeld in samenspraak met de regering en wetenschappelijke onderzoekers. “Een app die idealiter ook bijhoudt wat je allemaal eet op een dag, die rekening houdt met je profiel – of je een jonge snaak of oudere dame bent bijvoorbeeld – en die een vollediger verhaal kan geven”, zegt woordvoerder Nicholas Courant aan het Nieuwsblad.

 

Voorstander van een systeem met kleurcodes is Fevia alvast niet. “Dat is weinig objectief”, zegt Courant. “Olijfolie kan bijvoorbeeld een rode kleur krijgen omdat het zoveel vetten bevat, terwijl het toch een gezonder alternatief is. Of een product als Belgische pralines: ook dat zou wellicht een rode stempel krijgen. Terwijl iedereen weet dat je pralines met mate moet eten. Het is dus genuanceerder dan een groene of rode stempel.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.