Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen | RetailDetail

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen
Shutterstock

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

 

App of kleurcode

“We onderzoeken of er een draagvlak voor bestaat in ons land en of de invoering van zo’n systeem haalbaar is”, klinkt het op het kabinet van de minister. Omwille van de Europese regelgeving kunnen bedrijven echter niet verplicht worden om zo'n systeem op hun verpakking te gebruiken. De minister wil naar Frans en Brits voorbeeld werken met kleurcodes, die de keuze eenvoudiger moeten maken voor de klant. Momenteel moet die nog de tabel met de hoeveelheid calorieën, vetten, koolhydraten, eiwitten en zout ontleden of vertrouwen op apps die dat in hun plaats doen. Met die apps kunnen consumenten een product scannen en krijgen ze meteen een idee of het al dan niet ongezond is.

 

Brancheorganisatie Fevia is voorstander van zo’n app, als die tenminste wordt ontwikkeld in samenspraak met de regering en wetenschappelijke onderzoekers. “Een app die idealiter ook bijhoudt wat je allemaal eet op een dag, die rekening houdt met je profiel – of je een jonge snaak of oudere dame bent bijvoorbeeld – en die een vollediger verhaal kan geven”, zegt woordvoerder Nicholas Courant aan het Nieuwsblad.

 

Voorstander van een systeem met kleurcodes is Fevia alvast niet. “Dat is weinig objectief”, zegt Courant. “Olijfolie kan bijvoorbeeld een rode kleur krijgen omdat het zoveel vetten bevat, terwijl het toch een gezonder alternatief is. Of een product als Belgische pralines: ook dat zou wellicht een rode stempel krijgen. Terwijl iedereen weet dat je pralines met mate moet eten. Het is dus genuanceerder dan een groene of rode stempel.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.