Minste landbouwgif in groenten van Jumbo supermarkt

Minste landbouwgif in groenten van Jumbo supermarkt

Supermarktketen Jumbo biedt de schoonste groenten en fruit aan, zeggen Milieudefensie en Foodwatch in hun jaarlijkse Gifmeter. Coop presteerde het slechtst van de acht onderzochte supermarktformules. De gegevens van de gifmeter gaan over het jaar 2011.

Topscore voor debutant

Jumbo komt als eerste uit de bus als aanbieder van groente en fruit met het minste landbouwgif. Dat is een bijzondere score, omdat Jumbo voor het eerst in de Gifmeter is opgenomen. Ook Lidl en Plus behalen het podium, maar veel minder goed is het gesteld bij Albert Heijn (6), Aldi (7) en Coop (8e van de 8).

 

Uit de jaarlijkse gifmeter blijkt dat er steeds meer groenten en fruit zonder landbouwgif in de winkel liggen. Vooral voor groenten en fruit uit Nederland scoren erg goed, terwijl de groenten waar het vaakst gif op wordt aangetroffen, van buiten Europa komen.

 

Bloemkool is de schoonste groente: op 96 procent werd geen landbouwgif gevonden. Ui en courgette staan op twee en drie. Sperziebonen en komkommer komen erg slecht uit de test.

 

De volledige resultaten van de Gifmeter zijn te vinden op de website www.weetwatjeeet.nl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top