Minste landbouwgif in groenten van Jumbo supermarkt | RetailDetail

Minste landbouwgif in groenten van Jumbo supermarkt

Minste landbouwgif in groenten van Jumbo supermarkt

Supermarktketen Jumbo biedt de schoonste groenten en fruit aan, zeggen Milieudefensie en Foodwatch in hun jaarlijkse Gifmeter. Coop presteerde het slechtst van de acht onderzochte supermarktformules. De gegevens van de gifmeter gaan over het jaar 2011.

Topscore voor debutant

Jumbo komt als eerste uit de bus als aanbieder van groente en fruit met het minste landbouwgif. Dat is een bijzondere score, omdat Jumbo voor het eerst in de Gifmeter is opgenomen. Ook Lidl en Plus behalen het podium, maar veel minder goed is het gesteld bij Albert Heijn (6), Aldi (7) en Coop (8e van de 8).

 

Uit de jaarlijkse gifmeter blijkt dat er steeds meer groenten en fruit zonder landbouwgif in de winkel liggen. Vooral voor groenten en fruit uit Nederland scoren erg goed, terwijl de groenten waar het vaakst gif op wordt aangetroffen, van buiten Europa komen.

 

Bloemkool is de schoonste groente: op 96 procent werd geen landbouwgif gevonden. Ui en courgette staan op twee en drie. Sperziebonen en komkommer komen erg slecht uit de test.

 

De volledige resultaten van de Gifmeter zijn te vinden op de website www.weetwatjeeet.nl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.