Mislukt IT-project kost Lidl half miljard

Zeven jaar geleden besliste de Duitse supermarktketen Lidl om zijn oude ERP-systeem te vervangen door een nieuw systeem. Na een geslaagde introductie stapelden de problemen zich echter op, waarop Lidl onlangs besloot om er de stekker uit te trekken.

 

Inkoop- versus retailprijzen

“Lidl is circa een half miljard euro kwijt aan een mislukt SAP-project”, zo meldt de gespecialiseerde IT-website Computable op basis van berichtgeving in Duitse media. Omdat het oude systeem “de limieten van zijn levensvatbaarheid bereikt” had en om de IT-infrastructuur te vereenvoudigen, besloot de Duitse discounter over te schakelen op het zogenoemde eLWIS-systeem, gebaseerd op SAP HANA for Retail. Aanvankelijk liep de implementatie vlot, het systeem werd zelfs internationaal uitgerold en Lidl kreeg er vorig jaar nog een onderscheiding voor van SAP.

 

Tot aan het licht kwam dat de supermarktketen zijn voorraadsysteem op inkoopprijzen baseert, terwijl de software van SAP uitgaat van retailprijzen. De software aanpassen was makkelijker gezegd dan gedaan: de kosten namen toe (op een bepaald moment waren enkele honderden consultants ermee bezig), terwijl de efficiënte afnam. En dus besliste Lidl om de stekker uit het project te trekken en zijn verlies te nemen: circa 500 miljoen euro. Voorlopig valt de distributeur terug op het oude ERP-systeem...