Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai | RetailDetail

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai

Mobiele supermarkt zonder werknemers uitgetest in Shanghai
Wheelys

In Shanghai, één van de grootste steden van China, is een proefproject gestart met een mobiele supermarkt die volledig autonoom werkt. Wheelys Moby Mart is 24 uur per dag geopend en moet makkelijk inzetbaar zijn.

Zelfrijdend

In de winkel zijn een aantal producten voor directe consumptie te vinden, zoals melk, kant-en-klaarmaaltijden en medicijnen. Klanten wandelen gewoon de winkel binnen, nemen wat ze willen en stappen gewoon opnieuw naar buiten. Om te betalen moeten ze de producten scannen met hun telefoon, waarna er een automatische betaling gebeurt via een bankrekening die gekoppeld is aan de app. Een aantal producten kunnen ook op voorhand besteld worden en afgehaald worden bij de supermarkt.

 

De mobiele supermarkt is bovendien ook milieuvriendelijk, want hij werkt op elektriciteit en is voorzien van eigen zonnepanelen. Bovendien is er een luchtreiniger aanwezig, waardoor de winken zou moeten zorgen voor minder luchtverontreiniging.

 

Wheelys Moby Mart is een idee van de Zweedse startup Wheelys, in samenwerking met de Chinese Hefei University of Technology. Zij willen in de toekomst ook een zelfrijdende versie van de supermarkt maken, die dan op eigen houtje tot bij de klant kan komen. Volgens de bedenkers kost één Wheelys Moby Mart 100.000 dollar (90.000 euro) en zullen er in 2018 nog meer modellen gemaakt worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.