Moederbedrijf Douwe Egberts wil meer koffiecapsules verkopen

koffiecapsules
Shutterstock.com

Koffie- en theegigant JDE Peet’s (Douwe Egberts) wil de komende maanden de productie van aluminium koffiecapsules sterk opdrijven. Mede door de coronacrisis neemt de vraag naar dergelijke capsules sterk toe. Concurrent Nestlé (Nespresso) kondigde eerder ook al een productieverhoging aan.

 

Boost door corona

JDE Peet’s zal in totaal 110 miljoen euro investeren in bijkomende productiecapaciteit. De nieuwe productielijnen komen in de bestaande fabriek in het Franse Andrézieux. Sinds 2016 worden daar aluminium koffiecapsules gemaakt. De investeringen moeten de capaciteit het komende anderhalf jaar met 60% optrekken.

 

Momenteel vertegenwoordigt de zogenaamde ‘single serve-koffiemarkt’ een waarde van 17 miljard euro. Daarvan heeft JDE Peet’s zowat 13% in handen. De verwachting is dat die markt de komende jaren verder zal stijgen tot 23 miljard euro in 2024.

 

De vraag naar individuele koffiecapsules heeft een extra boost gekregen door de coronacrisis en de vele thuiswerkers. In juli kondigde ook grote concurrent Nestlé al aan de productie van Nespresso-capsules sterk te zullen opdrijven. Het Zwitserse bedrijf zette daarvoor 170 miljoen dollar (144 miljoen euro) opzij, schrijft Business AM.  Nespresso is momenteel marktleider in het single serve-segment.