Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen | RetailDetail

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

Procentueel grootste investeerder

Met vijf miljard euro investeerde de Schwarz-groep meer dan Edeka, Rewe en de Metro Group samen. Ook andere Europese spelers als Carrefour, Ahold of Tesco investeerden een pak minder. Enkel het Amerikaanse Walmart investeerde meer (zelfs meer dan 10 miljard euro), maar percentueel wint toch Schwarz: die laatste investeerde 6,3% van zijn totale omzet, terwijl Walmart maar 2,4% van zijn omzet opnieuw investeerde. Daarmee staat de Schwarz Group wereldwijd op kop.

 

Bij de Schwarz Group blijven de investeringen de voorbije jaren ook steevast stijgen, terwijl andere supermarktbedrijven hun investeringen net hebben afgebouwd. Sinds het boekjaar 2012/2013 zijn de investeringen binnen de groep jaarlijks met een miljard euro gestegen en ook dit jaar moet er nog eens een miljard euro extra geïnvesteerd worden. Bovendien wil het bedrijf in 2018 de stap naar de Verenigde Staten maken, waardoor de investeringen de komende jaren nog niet zullen zakken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.