Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

Moederbedrijf Lidl doet zware investeringen

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

Procentueel grootste investeerder

Met vijf miljard euro investeerde de Schwarz-groep meer dan Edeka, Rewe en de Metro Group samen. Ook andere Europese spelers als Carrefour, Ahold of Tesco investeerden een pak minder. Enkel het Amerikaanse Walmart investeerde meer (zelfs meer dan 10 miljard euro), maar percentueel wint toch Schwarz: die laatste investeerde 6,3% van zijn totale omzet, terwijl Walmart maar 2,4% van zijn omzet opnieuw investeerde. Daarmee staat de Schwarz Group wereldwijd op kop.

 

Bij de Schwarz Group blijven de investeringen de voorbije jaren ook steevast stijgen, terwijl andere supermarktbedrijven hun investeringen net hebben afgebouwd. Sinds het boekjaar 2012/2013 zijn de investeringen binnen de groep jaarlijks met een miljard euro gestegen en ook dit jaar moet er nog eens een miljard euro extra geïnvesteerd worden. Bovendien wil het bedrijf in 2018 de stap naar de Verenigde Staten maken, waardoor de investeringen de komende jaren nog niet zullen zakken.