Moederbedrijf Thuisbezorgd naar Nederlandse aandelenbeurs

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl en Pizza.be naar Nederlandse beurs

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl en Pizza.be naar Nederlandse beurs

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, trekt naar de beurs van Amsterdam. Het wil zo 175 miljoen euro ophalen, waarmee het wil investeren in verdere groei.

Groei aandrijven

Takeaway.com zal zowel oude als nieuwe aandelen uitgeven en de aandelen zullen beschikbaar zijn voor zowel particuliere als institutionele beleggers. Het geld dat het met de verkoop van de aandelen ophaalt, wil het gebruiken om verder te investeren, voornamelijk in het buitenland. Veertig miljoen euro zal gebruikt worden om de autonome groei aan te drijven, terwijl 22,5 miljoen euro ingezet wordt om de aankoop van Just Eat Benelux te bekostigen.

 

“De beursgang zal Takeaway.com aanvullend kapitaal opleveren om onze activiteiten te versterken en onze marketing te bekostigen”, aldus CEO Jitse Groen in het persbericht. De maaltijdbezorger is momenteel actiefin tien Europese landen en is naar eigen zeggen marktleider in Nederland, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Vorig jaar verwerkte het 34 miljoen bestellingen, goed voor een waarde van 651 miljoen euro.

 

In Nederland is Thuisbezorgd.nl al winstgevend, maar veel buitenlandse activiteiten zijn dat niet. Takeaway.com wijst daarbij naar de hoge marketingkosten. Dat was ook al de reden voor de verkoop van de Britse activiteiten onlangs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.