Moederbedrijf Thuisbezorgd naar Nederlandse aandelenbeurs

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl en Pizza.be naar Nederlandse beurs

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl en Pizza.be naar Nederlandse beurs

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en Pizza.be, trekt naar de beurs van Amsterdam. Het wil zo 175 miljoen euro ophalen, waarmee het wil investeren in verdere groei.

Groei aandrijven

Takeaway.com zal zowel oude als nieuwe aandelen uitgeven en de aandelen zullen beschikbaar zijn voor zowel particuliere als institutionele beleggers. Het geld dat het met de verkoop van de aandelen ophaalt, wil het gebruiken om verder te investeren, voornamelijk in het buitenland. Veertig miljoen euro zal gebruikt worden om de autonome groei aan te drijven, terwijl 22,5 miljoen euro ingezet wordt om de aankoop van Just Eat Benelux te bekostigen.

 

“De beursgang zal Takeaway.com aanvullend kapitaal opleveren om onze activiteiten te versterken en onze marketing te bekostigen”, aldus CEO Jitse Groen in het persbericht. De maaltijdbezorger is momenteel actiefin tien Europese landen en is naar eigen zeggen marktleider in Nederland, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Vorig jaar verwerkte het 34 miljoen bestellingen, goed voor een waarde van 651 miljoen euro.

 

In Nederland is Thuisbezorgd.nl al winstgevend, maar veel buitenlandse activiteiten zijn dat niet. Takeaway.com wijst daarbij naar de hoge marketingkosten. Dat was ook al de reden voor de verkoop van de Britse activiteiten onlangs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.