Moederdag-effect stuwt omzet in Belgische supermarkten

Moederdag-effect stuwt omzet in Belgische supermarkten
Beeld: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com

De omzet in de Belgische supermarkten blijft hoog: er was een stijging met 17,3% op jaarbasis in de week die eindigde op 10 mei, toen de regering een versoepeling van de sociale contacten toeliet.

 

Groei voor alcoholische dranken

Een combinatie van mooi weer, Moederdag en versoepelde lockdown-maatregelen heeft ervoor gezorgd dat de Belgische supermarkten in week 19 opnieuw mooie cijfers konden voorleggen. De totale FMCG-omzet was slechts 1% lager dan de recordverkopen in week 15 (de week van Pasen), en bijna 10% hoger dan de verkopen in week 18. De verkoop van alcoholische dranken deed het erg goed.

 

"Vorige week zagen we voor alle belangrijke FMCG-categorieën in België een groei van de retailomzet als gevolg van een aantal factoren", verduidelijkt algemeen directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect. "Ten eerste was het weer geweldig. We hadden vier dagen weer boven de 20 graden, wat een invloed had op de dranken als geheel, maar vooral op de alcoholische dranken. Voor Belgen die vroeger de grens overstaken om alcohol te kopen wegens de hogere accijnzen in België, betekenen de momenteel gesloten grenzen dat ze in eigen land alcohol kopen - wat een aanzienlijke impact heeft op de categorie."

 

"Ten tweede heeft de regering vorige week de beperkingen voor thuisbezoekers versoepeld. Nu we tot vier mensen thuis kunnen ontvangen, wordt er nagedacht en gepland om aan te kopen in functie van bezoekers, zoals dranken, gezouten snacks en bakkerij-artikelen."

 

Omzet in Belgische supermarkten - grafiek

 

Omzet uit dranken - grafiek