Moeilijke markt hindert Sligro Food Group | RetailDetail

Moeilijke markt hindert Sligro Food Group

Moeilijke markt hindert Sligro Food Group

De Sligro Food Group heeft veel last gehad van de moeilijke marktomstandigheden in de tweede helft van 2013. De onderneming heeft de nettowinst met 0,9 procent zien dalen, terwijl halverwege het jaar nog sprake was van een lichte stijging van dit cijfer.

Supermarkten redden winst

De nettowinst kwam uit op 68 miljoen euro, terwijl de operationele winst ongewijzigd op 89 miljoen euro uitkwam. Een daling van vier miljoen euro bij de foodservice (naar 81 miljoen euro) werd goedgemaakt met een toename bij de supermarkten, waar het bedrijfsresultaat verdubbelde naar acht miljoen euro door een verbeterde brutomarge en de uitvoering van een meerjarig plan om de prestaties van de supermarkten te verbeteren.

 

Topman Koen Slippens toont zich in een toelichting op de winstcijfers niet ontevreden: hij stelt dat Sligro zijn resultaten "overeind heeft weten te houden" in een moeilijke markt. Voor het komende jaar voorziet hij weliswaar voorzichtig economisch herstel, maar hij verwacht niet dat dit gaat leiden tot significant meer uitgaven.

 

Sligro is een grote toeleverancier van de Nederlandse horeca en exploiteert zelf de supermarktformule Emté. Daardoor is de onderneming zeer gevoelig voor schommelingen in de consumentenbestedingen. Eerder deze maand maakte het bedrijf al omzetcijfers bekend, die vooral negatief waren voor supermarktdochter Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.