Moeilijke markt hindert Sligro Food Group

Moeilijke markt hindert Sligro Food Group

De Sligro Food Group heeft veel last gehad van de moeilijke marktomstandigheden in de tweede helft van 2013. De onderneming heeft de nettowinst met 0,9 procent zien dalen, terwijl halverwege het jaar nog sprake was van een lichte stijging van dit cijfer.

Supermarkten redden winst

De nettowinst kwam uit op 68 miljoen euro, terwijl de operationele winst ongewijzigd op 89 miljoen euro uitkwam. Een daling van vier miljoen euro bij de foodservice (naar 81 miljoen euro) werd goedgemaakt met een toename bij de supermarkten, waar het bedrijfsresultaat verdubbelde naar acht miljoen euro door een verbeterde brutomarge en de uitvoering van een meerjarig plan om de prestaties van de supermarkten te verbeteren.

 

Topman Koen Slippens toont zich in een toelichting op de winstcijfers niet ontevreden: hij stelt dat Sligro zijn resultaten "overeind heeft weten te houden" in een moeilijke markt. Voor het komende jaar voorziet hij weliswaar voorzichtig economisch herstel, maar hij verwacht niet dat dit gaat leiden tot significant meer uitgaven.

 

Sligro is een grote toeleverancier van de Nederlandse horeca en exploiteert zelf de supermarktformule Emté. Daardoor is de onderneming zeer gevoelig voor schommelingen in de consumentenbestedingen. Eerder deze maand maakte het bedrijf al omzetcijfers bekend, die vooral negatief waren voor supermarktdochter Emté.

Tags: