Mondelēz komt met koffiemerk naar Nederlandse markt

Mondelēz komt met koffiemerk naar Nederlandse markt

Mondelēz gaat vanaf maandag koffie aanbieden op de Nederlandse markt. Onder de naam Velours Noir zal het vanaf dan veertien producten verkopen bij Albert Heijn.

Omzet laten groeien

De omzetten in de koffiemarkt staan onder druk, maar toch ziet Mondelēz, het voormalige Kraft Foods, potentieel om met een eigen koffiemerk naar de Nederlandse markt te komen. Het haalt daarvoor cijfers aan van onderzoeksbureau Nielsen, dat zegt dat er jaarlijks 739 miljoen euro aan koffie wordt omgezet bij de Nederlandse supermarkten.

 

Mondelez gelooft dat het dat cijfer kan laten groeien: "Wij zien potentieel om de markt te dynamiseren, wij willen reuring brengen op de Nederlandse koffiemarkt", vertelt Jan Willem Balk, managing director van Mondelēz Nederland, in een gesprek met Management Team.

 

Mondelez heeft jaarlijks al een omzet van vier miljard dollar (zo'n drie miljard euro) met de verkoop van koffie in andere landen, met merken zoals Tassimo, Jacobs en Carte Noir. Dat is nu al goed voor 12 procent van de totale omzet van het bedrijf. In Nederland zal Mondelēz onder de naam Velours Noir filterkoffie, cups, pads en losse koffiebonen gaan verkopen. Velours Noir zal onderdeel zijn van het internationale merk Carte Noir.

 

Exclusief bij Albert Heijn

In de beginperiode zal de koffie enkel verkocht worden bij Albert Heijn. "We hebben heel duidelijk gekozen voor wat wij een gefocust groeimodel noemen, dus gericht de consument benaderen via een partnership", zegt Balk aan Management Team. Daarvoor zijn er verschillende afspraken gemaakt met Albert Heijn, om het merk bekend te maken bij het publiek.

 

"Prijs is daar een onderdeel van, maar ook ondersteuning van onze kant, in-store demo's, et cetera. Het is een palet aan afspraken." Daarnaast zal Mondelēz zelf ook een grote marketingcampagne opzetten.

 

Groeien in verschillende gebieden

Om te groeien mikt Mondelēz op een aantal factoren: zo wil het zelf proberen om de omzet van de koffiemarkt te laten groeien, maar wil het natuurlijk ook marktaandeel afnemen van Nestlé, Douwe Egberts en de huismerken. Daarnaast wil Mondelēz proberen om een deel van de omzet die online wordt gemaakt, door onder andere de cups van Nespresso, terug naar de winkel te trekken.

 

"Het hangt af van de keuzes van de consument waar wij omzet zullen weghalen, dat zal de toekomst uitwijzen. Maar wij zien ook potentieel om omzet die nu buiten de retail valt, weer naar de retail toe te trekken. Via de supermarkten in Nederland", zegt Balk daarover.

 

Momenteel gaat Mondelēz in Nederland enkel koffie verkopen op de consumentenmarkt, al sluit het niet uit dat het in de toekomst ook op de business-to-businessmarkt zal springen, maar daar wil het voorlopig nog niets over kwijt.

Tags: