Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind | RetailDetail

Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind

Mooie groei Bonduelle, ondanks tegenwind

De Franse groenteverwerker Bonduelle heeft zijn gebroken boekjaar afgesloten met een omzet van net geen twee miljard euro. Dat was goed voor een groei met zo'n 4%, ondanks de uitdagende marktomstandigheden wereldwijd.

Vier opeenvolgende trimesters van groei

Bonduelle behaalde in zijn boekjaar (dat liep tot eind juni 2015) een omzet van 1.981,8 miljoen euro, tegenover 1.921,1 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder: goed voor een groei van 4,1% bij constante wisselkoersen (+3,2% inclusief wisselkoerseffecten).

 

Bonduelle zag ook in het vierde trimester zijn omzet stijgen (+2,2%) en tekent zo meteen voor vier opeenvolgende trimesters van groei, en dat ondanks forse tegenwind wereldwijd: nauwelijks groei van de consumptie, een concentratiebeweging in de Europese distributie, een brand in een Canadese fabriek (in Tecumseh) en het Russische embargo (gepaard met de val van de roebel).

 

In Europa, goed voor 65% van de groepsomzet, zetten de eigen merken Bonduelle en Cassegrain een mooie groei neer, gedreven door productinnovatie en marketing. Toch trappelt de Europese jaaromzet ter plaatse, doordat de groep bewust zijn portefeuille aan distributeursmerken afbouwt "omwille van de ontoereikende prijsniveaus". 

 

Buiten Europa groeit Bonduelle dan weer als kool: +12,5% bij constante wisselkoersen, dankzij de Noord-Amerikaanse activiteiten (Bonduelle kocht het voorbije boekjaar onder meer een fabriek in het Canadese Lethbridge).

 

Het management pakt eind september uit met de definitieve jaarcijfers en stelt een groei van het courante operationele resultaat tussen +7 en +12% in het vooruitzicht. Bonduelle is actief in 100 landen en telt 58 eigen productiesites.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.