Mooie groei voor Franse Groupe Casino | RetailDetail

Mooie groei voor Franse Groupe Casino

Mooie groei voor Franse Groupe Casino
Shutterstock

De Franse supermarktgroep Casino heeft in het eerste kwartaal van 2017 een mooie omzetgroei behaald. De omzet steeg met 11,6%, vooral dankzij een mooie vooruitgang in Latijns-Amerika.

Forse groei in Latijns-Amerika.

De totale omzet voor Groupe Casino kwam in het eerste kwartaal uit op 9,32 miljard euro. Een groot deel van die stijging is wel toe te schrijven aan positieve wisselkoerseffecten: op organische basis was er een groei van 3,1% en ook op vergelijkbare basis ging Groupe Casino er met 2,5% op vooruit. Nochtans was er in Frankrijk sprake van een daling van 1%, maar die werd ruimschoots goedgemaakt in Latijns-Amerika, waar de omzet de hoogte in schoot met 30,2%.

 

In Frankrijk daalde de omzet in het eerste kwartaal naar 4,5 miljard euro, maar op vergelijkbare basis was er wel nog sprake van een lichte vooruitgang van 0,2%. Ook het aantal bezoekers steeg met 1,1%. De supermarkten van het merk Casino presteerden het beste, met een autonome groei van 4,1% en een vergelijkbare groei van 1,9%. Bij Géant Casino waren de cijfers dan weer minder positief, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 1,9% ten opzicht van een jaar eerder.

 

In Latijns-Amerika steeg de omzet naar 4,35 miljard euro, waarmee deze markt bijna groter is geworden dan de Franse thuismarkt. Op organische basis was er sprake van een groei van 7,7% en ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 4,6% op vooruit. Vooral bij de keten Assai was er sprake van een grote opmars: daar steeg de organische omzet met 28,8% en de vergelijkbare omzet met 12,9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.