Mooie groei voor Wessanen in 2017 | RetailDetail

Mooie groei voor Wessanen in 2017

Mooie groei voor Wessanen in 2017
Wessanen

Wessanen heeft in 2017 zowel zijn winst als zijn omzet weten op te krikken. Ondanks een stijging van bijna 10% wist de producent van gezonde tussendoortjes wel net niet te voldoen aan de verwachtingen van analisten.

 

Sterke groei eigen merken

In 2017 kwam de omzet van Wessanen uit op 626 miljoen euro, een groei van 9,8%. Dat was iets onder de verwachtingen van analisten en vooral te wijten aan een kleinere groei in het vierde kwartaal, waarin de omzet met 4,1% steeg. Over het hele jaar haalde Wessanen een nettowinst van 36 miljoen euro, een sprong van 58%. Die sterke groei was wel voor een groot stuk te danken aan de overname van het Spaanse Biogran eind 2016.

 

De eigen merken groeiden in het voorbije boekjaar met 7,7% en ook in het huidige boekjaar wil Wessanen blijven inzetten op het uitbouwen van de eigen merken. Het kiest er daarom voor om minder huismerken te produceren voor winkelketens. “In 2017 groeiden onze eigen merken met 7,7%, waarbij veel van hen een tweecijferige groei kenden. Op vlak van huismerken en distributie kenden we een significante terugval, vanwege onze strategie om meer op onze eigen merken te focussen”, zegt CEO Christophe Barnouin.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.