Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Aldi Nord presteert prima, zowel in Duitsland als in Europa. De discounter plukt de vruchten van de modernisering van een aanzienlijk deel van het Europese winkelbestand. Met name in nieuwe en vernieuwde winkels zijn de resultaten beter dan verwacht.

Vandaar dat Aldi kleine en verouderde locaties wil vervangen door moderne en grotere winkels: de moderne discountfilialen van zo’n 1200 m² moeten – als het aan Aldi ligt – de nieuwe Europese standaard worden.

 

Dubbelcijferige omzetgroei

Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung vandaag, op basis van interne contacten bij de traditioneel gesloten Duitse discounter. In de Duitse thuismarkt noteren meer dan tien van de 35 regio’s van Aldi Nord een dubbelcijferige omzetgroei ten opzichte van vorig jaar, ondanks het feit dat Aldi in Duitsland zo’n 70 kleine en verouderde winkels heeft gesloten.

 

Op Europees niveau heeft Aldi circa 4.300 van de ongeveer 5.000 discountwinkels omgebouwd. Gezien het succes van die gemoderniseerde winkels zal de discounter extra vaart maken bij de voortzetting van het beleid dat ook al in Duitsland succesvol blijkt: kleine winkels met onvoldoende potentieel sluiten en vervangen door grotere locaties.

 

Grotere, moderne winkels

Daarbij gaat het volgens de bronnen van LZ binnen Aldi om ruim 500 winkels die zo snel mogelijk moeten worden vervangen. Het is Aldi’s doelstelling om in heel Europa een gemeenschappelijke standaard voor de Aldi-filialen te krijgen, waarbij de ideale maat voor Aldi zo’n 1200 m² is.

 

Die metrage is in veel landen echter ook bij andere supermarktorganisaties erg gewild. Nu de Aldi-filialen er veel mooier en netter uitzien, hoopt Aldi Nord dan ook dat de weerstand die nog bij veel lokale overheden bestaat tegen de discounter zal verdwijnen. “Het verkrijgen van de bouwvergunning is nu nog steeds een remmende factor”, zo citeert LZ een anonieme bron binnen Aldi Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top