Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Aldi Nord presteert prima, zowel in Duitsland als in Europa. De discounter plukt de vruchten van de modernisering van een aanzienlijk deel van het Europese winkelbestand. Met name in nieuwe en vernieuwde winkels zijn de resultaten beter dan verwacht.

Vandaar dat Aldi kleine en verouderde locaties wil vervangen door moderne en grotere winkels: de moderne discountfilialen van zo’n 1200 m² moeten – als het aan Aldi ligt – de nieuwe Europese standaard worden.

 

Dubbelcijferige omzetgroei

Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung vandaag, op basis van interne contacten bij de traditioneel gesloten Duitse discounter. In de Duitse thuismarkt noteren meer dan tien van de 35 regio’s van Aldi Nord een dubbelcijferige omzetgroei ten opzichte van vorig jaar, ondanks het feit dat Aldi in Duitsland zo’n 70 kleine en verouderde winkels heeft gesloten.

 

Op Europees niveau heeft Aldi circa 4.300 van de ongeveer 5.000 discountwinkels omgebouwd. Gezien het succes van die gemoderniseerde winkels zal de discounter extra vaart maken bij de voortzetting van het beleid dat ook al in Duitsland succesvol blijkt: kleine winkels met onvoldoende potentieel sluiten en vervangen door grotere locaties.

 

Grotere, moderne winkels

Daarbij gaat het volgens de bronnen van LZ binnen Aldi om ruim 500 winkels die zo snel mogelijk moeten worden vervangen. Het is Aldi’s doelstelling om in heel Europa een gemeenschappelijke standaard voor de Aldi-filialen te krijgen, waarbij de ideale maat voor Aldi zo’n 1200 m² is.

 

Die metrage is in veel landen echter ook bij andere supermarktorganisaties erg gewild. Nu de Aldi-filialen er veel mooier en netter uitzien, hoopt Aldi Nord dan ook dat de weerstand die nog bij veel lokale overheden bestaat tegen de discounter zal verdwijnen. “Het verkrijgen van de bouwvergunning is nu nog steeds een remmende factor”, zo citeert LZ een anonieme bron binnen Aldi Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top