Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord | RetailDetail

Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Na het zaaien is het nu oogsttijd voor Aldi Nord

Aldi Nord presteert prima, zowel in Duitsland als in Europa. De discounter plukt de vruchten van de modernisering van een aanzienlijk deel van het Europese winkelbestand. Met name in nieuwe en vernieuwde winkels zijn de resultaten beter dan verwacht.

Vandaar dat Aldi kleine en verouderde locaties wil vervangen door moderne en grotere winkels: de moderne discountfilialen van zo’n 1200 m² moeten – als het aan Aldi ligt – de nieuwe Europese standaard worden.

 

Dubbelcijferige omzetgroei

Dat meldt het Duitse Lebensmittel Zeitung vandaag, op basis van interne contacten bij de traditioneel gesloten Duitse discounter. In de Duitse thuismarkt noteren meer dan tien van de 35 regio’s van Aldi Nord een dubbelcijferige omzetgroei ten opzichte van vorig jaar, ondanks het feit dat Aldi in Duitsland zo’n 70 kleine en verouderde winkels heeft gesloten.

 

Op Europees niveau heeft Aldi circa 4.300 van de ongeveer 5.000 discountwinkels omgebouwd. Gezien het succes van die gemoderniseerde winkels zal de discounter extra vaart maken bij de voortzetting van het beleid dat ook al in Duitsland succesvol blijkt: kleine winkels met onvoldoende potentieel sluiten en vervangen door grotere locaties.

 

Grotere, moderne winkels

Daarbij gaat het volgens de bronnen van LZ binnen Aldi om ruim 500 winkels die zo snel mogelijk moeten worden vervangen. Het is Aldi’s doelstelling om in heel Europa een gemeenschappelijke standaard voor de Aldi-filialen te krijgen, waarbij de ideale maat voor Aldi zo’n 1200 m² is.

 

Die metrage is in veel landen echter ook bij andere supermarktorganisaties erg gewild. Nu de Aldi-filialen er veel mooier en netter uitzien, hoopt Aldi Nord dan ook dat de weerstand die nog bij veel lokale overheden bestaat tegen de discounter zal verdwijnen. “Het verkrijgen van de bouwvergunning is nu nog steeds een remmende factor”, zo citeert LZ een anonieme bron binnen Aldi Nord.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.