IFCN verwacht dat aantal melkveebedrijven sterk zal dalen

Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Naar 40% minder melkveebedrijven tegen 2026?

Volgens de Duitse onderzoeksorganisatie IFCN zal het aantal melkveebedrijven in West-Europa tegen 2026 met 40% dalen. Dat wil echter niet zeggen dat de melkproductie wereldwijd zal dalen, wel dat er grotere producenten zullen ontstaan.

 

Prijs blijft stijgen

De Duitsers verwachten immers dat een groeiende consolidatie ertoe zal leiden dat het aantal melkveebedrijven met 40% zal dalen in Europa en wereldwijd met 15%: wereldwijd zouden er liefst 17,5 miljoen melkveebedrijven de deuren sluiten of worden opgeslokt door grotere conglomeraten.

 

Het aantal koeien en de melkproductie zal naar verwachting wel verder blijven groeien de komende jaren: topman Torsten Temme zegt immers te verwachten dat de productie per bedrijf de komende tien jaar met 47% zal toenemen.

 

Temme stelt ook dat de prijs van melk de komende jaren zal blijven stijgen, tenzij er een onverwachte crisis in de sector ontstaat. Sinds juni 2016 is de prijs van melk al met 35% gestegen. Die stijging is te danken aan een stijgende vraag, die sneller zal groeien dan de productie in 2016 en 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.