Nationale staking dreigt bij Lidl

Nationale staking dreigt bij Lidl

Nationale staking dreigt bij Lidl
Lidl

Vakbond LBC-NVK dient een nationale stakingsaanzegging in, nadat het sociaal overleg met supermarktketen Lidl "niets opleverde". Vorige week bleef de nieuwe Lidl in Oostkamp al dicht na onvrede over de hoge werkdruk en het ontslag van een werknemer.

 

Staking breidt mogelijk uit

De staking die vakbond LBC-NVK vorige week op touw zette aan de Lidl van Oostkamp krijgt mogelijk een staartje: LBC-NVK is teleurgesteld over de uitkomst van het overleg met de Lidl-directie gisteren en dient alvast een nationale stakingsaanzegging in. "Het management had wel oren naar onze verzuchtingen over de hoge werkdruk, maar kwam niet met concrete oplossingen," zo stelt LBC-NVK-secretaris Johan Lippens, die met een nationale staking de druk op de onderhandelingen hoog wil houden.

 

Aanleiding voor het sociaal conflict bij Lidl is het ontslag van een werknemer die de "hoge werkdruk niet aankon", aldus Lippens: "De directie voert een schrikbewind en dreigt met ontslag als het personeel niet voldoet." Lidl toonde zich bereid tot overleg na de staking in Oostkamp en blijft ook na de onderhandelingen gisteren openstaan voor verder overleg. 

 

De stakingsaanzegging komt er voorlopig enkel in naam van vakbond LBC-NVK, maar als ook de Waalse vakbondsafdeling en de andere bonden zich bij het initiatief aansluiten, dreigt er de komende dagen een nationale staking bij Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.