Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro | RetailDetail

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro
Foto: samritk / Shutterstock.com

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Omzet stabiel, winst gedaald

De groei die Metro in zijn eerste jaar zonder de non-foodketens Media Markt en Saturn (nu gebundeld in Ceconomy) wist op te tekenen, is miniem: de omzettoename van 1,6% tot 37,1 miljard euro is vooral te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis ging de omzet maar een half procent omhoog. 

 

Groothandel Metro neemt met voorsprong het grootste deel van de groei voor zijn rekening: daar ging de omzet er met 3% op vooruit. De omzetten bij warenhuisketen Real zijn daarentegen nog steeds dalende (er werden ook winkels gesloten) en in sommige landen blijft zelfs de situatie bij Metro problematisch: de winstgevendheid daalt er in België, Nederland en Rusland.

 

Zonder de uitzonderlijke opbrengsten naar aanleiding van de splitsing kwam de winst wel positief uit op 583 miljoen euro ten opzichte van 495 miljoen euro winst vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam gelijk uit met de 1,1 miljard euro van een jaar eerder.

 

Klaar voor nieuwe groei na bewogen jaar 

Toch blikt Metro, voortaan het holdingconcern voor alle food- en supermarktactiviteiten van Real, Makro en Metro, positief terug. Bestuursvoorzitter Olaf Koch noemt het voorbije gebroken boekjaar 2016/2017 een transitiejaar en wil het groeitempo gaan opvoeren. “Het was één van de meest bewogen en strategisch belangrijke jaren in de geschiedenis van Metro. Met de beursnotering van het nieuwe Metro hebben we het fundament gelegd om nog meer focus, innovatie en groei te leveren. Uiteindelijk zal dit ook ons operationele verdiencapaciteit verbeteren”, klinkt het.

 

Volgend jaar rekent Koch op een omzetgroei van 1,1%, terwijl ook de winstgevendheid flink naar boven moet: het brutobedrijfsresultaat kan, zonder wisselkoerseffecten en vastgoed, volgens Metro met liefst 10% naar boven. Dat moet vooral komen door de service naar horecaklanten toe uit te breiden en door in te zetten op digitalisering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

17/04/2018

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.