Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro | RetailDetail

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro
Foto: samritk / Shutterstock.com

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Omzet stabiel, winst gedaald

De groei die Metro in zijn eerste jaar zonder de non-foodketens Media Markt en Saturn (nu gebundeld in Ceconomy) wist op te tekenen, is miniem: de omzettoename van 1,6% tot 37,1 miljard euro is vooral te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis ging de omzet maar een half procent omhoog. 

 

Groothandel Metro neemt met voorsprong het grootste deel van de groei voor zijn rekening: daar ging de omzet er met 3% op vooruit. De omzetten bij warenhuisketen Real zijn daarentegen nog steeds dalende (er werden ook winkels gesloten) en in sommige landen blijft zelfs de situatie bij Metro problematisch: de winstgevendheid daalt er in België, Nederland en Rusland.

 

Zonder de uitzonderlijke opbrengsten naar aanleiding van de splitsing kwam de winst wel positief uit op 583 miljoen euro ten opzichte van 495 miljoen euro winst vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam gelijk uit met de 1,1 miljard euro van een jaar eerder.

 

Klaar voor nieuwe groei na bewogen jaar 

Toch blikt Metro, voortaan het holdingconcern voor alle food- en supermarktactiviteiten van Real, Makro en Metro, positief terug. Bestuursvoorzitter Olaf Koch noemt het voorbije gebroken boekjaar 2016/2017 een transitiejaar en wil het groeitempo gaan opvoeren. “Het was één van de meest bewogen en strategisch belangrijke jaren in de geschiedenis van Metro. Met de beursnotering van het nieuwe Metro hebben we het fundament gelegd om nog meer focus, innovatie en groei te leveren. Uiteindelijk zal dit ook ons operationele verdiencapaciteit verbeteren”, klinkt het.

 

Volgend jaar rekent Koch op een omzetgroei van 1,1%, terwijl ook de winstgevendheid flink naar boven moet: het brutobedrijfsresultaat kan, zonder wisselkoerseffecten en vastgoed, volgens Metro met liefst 10% naar boven. Dat moet vooral komen door de service naar horecaklanten toe uit te breiden en door in te zetten op digitalisering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel.